به گزارش خودرونامه، در این میزگرد، مجید صباغ زاده، مدیرکل توسعه امینی راه و حریم سازمان راهداری، اظهار داشت: خطاهای انسانی، نابسامانی محیط یا جاده و نقص فنی وسیله نقلیه سه عامل تصادف هستند. وی با بیان اینکه جادهها باید به علائم مجهز باشد و نقاط مهگیر مجهز به روشنایی بوده و حفاظهای میانی نیز رعایت شود، افزود:در محور بهبهان - رامهرز جاده کوهستانی نیست و پرتگاه ندارد و دو طرف جاده توسط حفاظهای میانی از یکدیگر جدا شده و حتی سیستم روشنایی نیز موجود است؛ به عبارتی استانداردهای مورد نیاز در این محور وجود داشته، هرچند نوع مه گرفتگی در محور موردنظر بی سابقه بوده است. وی تاکید کرد: غلظت مه متفاوت است و شرایط مهگرفتگی اخیر در این جاده واقعا بیسابقه بود؛ پلیس و مقامات استانی نیز به این نکته اشاره کردهاند که چنین وضعیتی سابقه نداشته و شدت مه به اندازهای بالا بوده که میدان دید راننده حتی به حدود 15 متر کاهش یافته است. صباغ زاده اظهار داشت: محور بهبهان-رامهرز از استانداردهای لازم و تجهیزات کافی برخوردار بوده است. در ادامه، محمد علی زارع، معاون فنی و مهندسی پلیس راهور، با تاکید بر اینکه ایجاد مه در محور بهبهان-رامهرز مقطعی، لحظهای و ناگهانی بوده است، گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی در تمام شبانه روز در محورهای مواصلاتی کشور از جمله محور بهبهان - رامهرز حضور داشته است.
معاون فنی و مهندسی پلیس راهور افزود: در چنین مواقعی که مه غلیظ جاده را فرا میگیرد، فصلالخطاب ما قانون است و قانون این موارد را پیشبینی و رانندگان را مکلف کرده تا در چنین وضعی که مه مانع دید راننده حتی در فاصله 50 متری است، سرعت مطمئنه را رعایت و یا اینکه در کنار جاده متوقف شوند تا مه برطرف شود. وی در رابطه با وظیفه پلیس در این شرایط، بیان داشت: پلیس حضور داشته و در زمان مهگرفتگی لحظهای، محدودیت تردد اعلام میشود اما خودروهای سانحه دیده در آن لحظه در مسیر در حال تردد بودهاند. در ادامه اما محمد حسن جبلی، معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا در ارتباط با این حادثه بیان داشت: در تصادف زنجیرهای محور بهبهان - رامهرز، 23 خودرو متعلق به شرکت سایپا بود و از این تعداد 16 مدل تولید قبل از سال 91 و فاقد ایربگ بودند و 7 خودرو هم ایربگهایشان عمل نکرد.
معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا اظهار داشت: طبق بررسیهای به عمل آمده هیچ کدام از 7 خودرو تصادف شدید از جلو نداشتهاند. وی بیان داشت: متاسفانه به علت برخی از محدودیتها نتوانستیم از برخی از این خودروها عکس تهیه کنیم. همچنین مجتبی استاد رحیمی، معاون کیفیت ایران خودرو نیز بیان داشت: در سیستمهای کیفیت خودروسازی ایران، همه استانداردهای لازم برای قطعات خودرو را چک کرده و به صورت 100 درصد اطمینان حاصل میکنیم که این استانداردها رعایت شوند و سپس خودرو را تحویل مشتری میدهیم. معاون کیفیت ایران خودرو بیان داشت: هر سازنده بر اساس طرح کیفیتی تعریف شده، موظف است به ازای هر یکهزار دستگاهی که تولید میکند، یک تست مخرب روی مجموعه کامل داشبورد انجام دهد که هیچ گونه گزارشی مبنی بر عمل نکردن ایربگ نداشتیم. وی اظهار داشت: از ابتدای سال 1400 تاکنون، بیش از 2500 عدد ایربگ را به دلیل تصادف و باز شدن آنها تعویض کردیم. در ادامه این میزگرد، پیمان پیرایش، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان استاندارد نیز گفت: با توجه به اینکه سالیانه صدها هزار خودرو تولید میشود، به هیچ وجه نظارت بر تک تک آنها مقدور نیست.
منبع: فارس
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست