چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403-7:27 شمسی /5/8/2024 7:27:54 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:26492
  • زمان انتشار:چهارشنبه 1 دی 1400-7:23

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس می‌گوید در حال حاضر خودروسازان به انحصارگران عرضه خودرو تبدیل شده‌اند، در نتیجه به ارتقای کیفیت و اصول رقابت بی‌توجه هستند. 
سهام دولت در خودروسازی‌ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شود
به گزارش خودرونامه، محسن زنگنه درباره بالابودن هزینه تولید خودروسازان، گفت: خودروسازان کشور دوزیست هستند به این معنا که نه خصوصی هستند و نه دولتی یعنی از یکسو از قانون تجارت تبعیت نمی‌کنند و قائل به رقابت نیستند و از سوی دیگر در اختیار و ید دولت نیز نیستند؛ هر زمان که منافع آنها ایجاب کند، دولتی و در سایر زمان‌ها شرکت هستند.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین عامل پسرفت کشور در حوزه خودرو و عدم دستیابی به برنامه‌های موردنظر را موضوع مذکور دانست و افزود: در حال حاضر خودروسازان به انحصارگران عرضه خودرو تبدیل شده‌اند، در نتیجه به ارتقای کیفیت و اصول رقابت بی‌توجه هستند.

وی کاهش بهره‌وری را عاملی برای افزایش هزینه خودروسازان دانست و ادامه داد: کاهش بهره‌وری و انحصار بازار خودرو موجب شده که خودروسازان نتوانند خودرویی مطلوب را با قیمت منطقی به بازار عرضه کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: باید برای رفع مشکل مذکور، دولت سهام خود در خودروسازی‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند تا وزیر صمت و دولت دخالتی در مدیریت این شرکت‌ها نداشته باشند البته همزمان با این اقدام باید شرایط برای واردات خودرو نیز فراهم شود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس تصریح کرد: همواره گفته‌اند که اشتغال قطعه‌سازان و خودروسازان با واردات خودرو، آسیب می‌بیند و این موضوع پوششی شده که خودروسازان به یکه‌تازی در بازار کشور ادامه دهند و نسبت به کاهش هزینه‌ها و ارتقای بهره‌وری اقدام نکنند. وی با بیان اینکه حجم نیروی انسانی دو خودروساز بزرگ کشور با شرکت‌های کره‌ای قابل مقایسه نیست، افزود: اجرای قانون اصل ۴۴ بخشی از سهام ایران‌خودرو و سایپا به شرکت‌های اقماری که صندلی مدیریتی آنها در اختیار خودروسازان است، واگذار شده به این معنا که در این زمینه نیز انحصار ایجاد شده و این امر موجب نارضایتی مردم شده است. سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس با تاکید بر اینکه دولت باید صندلی مدیریتی خود در دو خودروساز بزرگ را واگذار کند، اضافه کرد: باید به موضوع خودرو به صورت یک بسته نگاه کرد، در عین حال که سهام خودروسازان به بخش خصوصی واقعی نه خصولتی واگذار می‌شود، درخصوص واردات خودرو و صادرات قطعات نیز سیاست‌های هماهنگی اجرایی شود.

منبع: خانه ملت


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین