دوشنبه 10 ارديبهشت 1403-22:21 شمسی /4/29/2024 10:21:17 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:26304
  • زمان انتشار:سه شنبه 9 آذر 1400-20:37
ریشه اعتراضات کارگری در ایران خودرو تبریز چیست؟

ایران خودرو تبریز در حالی به دلیل مطالبات کارگران به طور موقت تعطیل شده که به نظر می رسد قیمت گذاری دستوری نقشی بسیار مهم و اساسی در این ماجرا دارد.
نقش قیمت گذاری دستوری در تعطیلی خودروسازان

به گزارش خبرنگار خودرونامه، گفته می‌شود کارگران این سایت در اعتراض به عدم دریافت مطالبات خود، دست از کار کشیده اند، هرچند البته طبق روایتی دیگر، آنها خواستار همسان سازی حقوق با سایت مرکزی ایران خودرو (سایت تهران) نیز هستند.

اگر روایت دوم درست باشد، بهتر است به این نکته توجه کرد که یکی از مزایای تولید در شهرستان ها، ارزان تر بودن نیروی کار است. به طور معمول، هزینه های خانوار در شهرستان ها کمتر از پایتخت است، به خصوص در بخش مسکن، بنابراین یکی از مسائلی که برای احداث سایت های تولیدی در خارج از پایتخت لحاظ می شود، استفاده از نیروی کار ارزان تر است.

اما چه روایت دوم درست باشد و چه روایت نخست، اصل ماجرا این است که قیمت گذاری دستوری سبب شده خودروسازان به تدریج در پرداخت به موقع مطالبات کارگران دچار چالش شوند. چه پای مطالبات معوق در میان باشد و چه افزایش حقوق، ناتوانی خودروسازان در اجابت درخواست کارگران، با چالش نقدینگی آنها در ارتباط است.

این چالش ریشه اصلی اش در قیمت گذاری دستوری قرار دارد و این در حالی است که نه دولت و نه مجلس شورای اسلامی حاضر به کنار گذاشتن این سیاست نیستند. این احتمال وجود دارد که با تداوم قیمت گذاری دستوری، خودروسازان موارد مشابه دیگری از اعتراضات کارگری را تجربه کنند، موضوعی که خطری بزرگ برای صنعت خودرو کشور به شمار می رود.

بدون تردید نمی توان بدون حل مسئله قیمت و خروج خودروسازان از زیان دهی و تامین منافع کارگران، تولید را در سطحی چشمگیر بالا برد و حتی احتمال افت نیز وجود دارد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین