شنبه 15 ارديبهشت 1403-9:49 شمسی /5/4/2024 9:49:13 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25576
  • زمان انتشار:شنبه 20 شهريور 1400-16:53
طرح آزادسازی ورود خودرو فردا در مجلس بررسی می شود

مجلس شورای اسلامی قرار است فردا طرح آزادسازی واردات خودرو را در صحن علنی مورد بررسی قرار دهد، طرحی که به موجب آن ورود خودرو به کشور بدون انتقال ارز و همچنین در ازای صادرات، بلامانع خواهد بود. این در حالی است که از زمان مطرح شدن طرح موردنظر، موجی از مخالفت ها دامان آن گرفته و حالا باید منتظر ماند و دید مجلسی ها فردا تصویبش می کنند یا نه.
متضرر اصلی واردات خودرو

به گزارش خبرنگار خودرونامه، اما مخالفان آزادسازی واردات خودرو چه کسانی هستند و دلیل مخالفت شان چیست؟ شاید در نگاه اول، خودروسازان مخالفان سرسخت ازسرگیری واردات باشند، با این حال به نظر می رسد آنها موضع سرسختانه قبل را در این ماجرا ندارند. در گذشته که قیمت ارز پایین بود، خودروسازان موافق واردات نبودند، زیرا آن را تهدیدی برای خود می دانستند، اما حالا اوضاع فرق کرده است. در حال حاضر با توجه به رشد قیمت ارز، اولا امکان واردات خودرو در حد و اندازه قبل نیست و ثانیا با توجه به اینکه قیمت خودروهای وارداتی بسیار بالا از آب در می آید، تهدیدی متوجه خودروهای داخلی نیست.

بنابراین به نظر نمی رسد خودروسازان چندان نگران و مخالف واردات باشند. پس مخالف اصلی کیست؟ طی سه سال و سه ماهی که از ممنوعیت واردات خودرو می گذرد، قیمت خودروهای خارجی در بازار کشور چند برابر شده، بنابراین سوداگران بازار با رشد ناگهانی ثروت و سرمایه شان مواجه شده اند. در واقع منوعیت واردات خودرو از یک سو و رشد قیمت ارز از سوی دیگر، سبب شد قیمت خودروهای خارجی در بازار داخل به نفع سوداگران رشد کند و طبعا با ادامه وضع فعلی، جیب آنها پرتر از قبل خواهد شد. حالا اگر قرار باشد واردات خودرو لغو شود، قیمت خودروهای خارجی حال حاضر بازار به شدت افت خواهد کرد، به نحوی که گفته می شود حداقل 50 درصد از قیمت آنها کاسته خواهد شد. همچنین قیمت خودروهای داخلی نیز متاثر از این اتفاق، رو به افت خواهد رفت. طبیعی است که در این اوضاع، سوداگران علیه ازسرگیری واردات خودرو علم مخالفت بر خواهند داشت که برداشته اند.

آنها انتظار دارند واردات خودرو آزاد نشود، تا خطری سرمایه و ثروت شان را تهدید نکند، سرمایه و ثروتی که از دل ممنوعیت واردات خودرو، رشد قیمت ارز و سوداگری به دست آمده است. این در حالی است که ممنوعیت واردات خودرو نه تنها سبب انفجار قیمت در بازار خودروهای خارجی کشور شد، بلکه قیمت خودروهای داخلی را هم تحریک کرد و دود آن به چشم شهروندان رفت. حالا مجلس شورای اسلامی مانده و یک تصمیم تاریخی که مصلحت عموم مشتریان بازار خودرو را در نظر بگیرد یا منافع عده ای معدود و سوداگر را.

                                           


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین