جمعه 14 ارديبهشت 1403-12:35 شمسی /5/3/2024 12:35:49 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25532
  • زمان انتشار:دوشنبه 15 شهريور 1400-17:28
در طرح مجلس شورای اسلامی مشخص شد

سه سال و تقریبا سه ماه از ممنوعیت واردات خودرو به کشور می گذرد و و حالا مجلس شورای اسلامی قصد دارد این طلسم را بشکند. 
شرط آزادی واردات خودرو

به گزارش خبرنگار خودرونامه، طبق طرحی که نمایندگان در دستور کار خود قرار داده و کمیسیون صنایع نیز آن را تصویب کرده، "هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند نسبت به واردات خودرو در قالب یکی از دو روش «در ازای صادرات کالا» یا «واردات بدون انتقال ارز» اقدام کند. به عبارت بهتر، هر شخص یا مجموعه ای می تواند در ازای کالای صادراتی خود، نسبت به واردات خودرو اقدام کند و اگر هم صادراتی در میان نباشد، امکان واردات بدون انتقال ارز وجود دارد.

در واقع در صورتی که واردات خودرو منجر به خروج ارز از کشور نشود، امکان واردات برای افراد حقیقی و حقوقی وجود خواهد داشت. در مصوبه اولیه کمیسیون صنایع همچنین ورود خودروهای کارکرده حداکثر سه‌ سال ساخت نیز مجاز اعلام شده است. این طرح البته هنوز در صحن علنی مطرح نشده و معلوم نیست نمایندگان به آن رای مثبت دهند. تازه در صورتی که طرح موردنظر در صحن علنی نیز رای بیاورد، باید از فیلتر شورای نگهبان عبور کند. در گذشته نیز پیشنهاد واردات خودرو بدون انتقال ارز از سوی واردکنندگان خودرو مطرح شد، با این حال دولت قبل وقعی به آن نگذاشت و بانک مرکزی نیز زیر بار نرفت.

با توجه به اینکه واردات خودرو در راستای مدیریت منابع ارزی در دوران تحریم، به اجرا درآمد، تا وقتی تحریم لغو نشده و اوضاع ارزی کشور بهبود نیابد، بعید است واردات خودرو به روش سنتی آزاد شود. از همین رو مجلسی ها با دو قید "در ازای صادرات" و "بدون انتقال ارز"، به دنبال آزادسازی واردات خودرو هستند. در این بین، بند مربوط به واردات خودروهای دست دوم مستعد ایجاد حاشیه است، چه آنکه در باب کیفیت و خدمات پس از فروش آنها تردیدهایی وجود دارد. به هر حال اگر واردات خودرو آزاد شود، بازار خودروهای خارجی کشور با شوک منفی قیمت مواجه می شود، شوکی که ارتعاش آن می تواند دامان بازار خودروهای داخلی را نیز بگیرد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین