شنبه 8 ارديبهشت 1403-18:18 شمسی /4/27/2024 6:18:32 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25487
  • زمان انتشار:چهارشنبه 10 شهريور 1400-13:4
بررسی آمار فروش خودروسازان در پنج ماه امسال

فروش خودروسازان در پنج امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت، ضمن آنکه فاصله تولید و فروش نیز کم شد.
چقدر خودرو فروش رفت؟

به گزارش خودرونامه، طبق اطلاعاتی که خودروسازان بزرگ کشور به بورس ارائه داده اند، آنها در مجموع 348 هزار و 342 دستگاه انواع خودرو سواری و وانت را در پنج ماه امسال به فروش رسانده اند. مقایسه این آمار با پنج ماه مشابه سال گذشته حکایت از رشد حدودا 19 درصدی فروش ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو (در مجموع) دارد. همچنین با در نظر گرفتن تولید تقریبا 346 هزار دستگاهی این سه خودروساز در پنج ماه امسال، مشخص می شود آنها محصول بیشتری نسبت به تولید فروخته اند.

این موضوع می تواند با تکمیل خودروهای ناقص و تجاری سازی آنها و همچنین تحویل خودروهای ثبت نامی در ارتباط باشد. طی دوران تحریم و به دلیل کمبود قطعات، بخشی از محصولات خودروسازان به صورت ناقص تولید و روانه پارکینگ می شود و تا تکمیل کاری صورت نگیرد، امکان تجاری سازی آنها نیست. آمار خودروهای ناقص در گزارش تولید محاسبه می شود اما در فروش مورد محاسبه قرار نمی گیرد. از همین رو گاهی پیش می آید که آمار تولید و فروش با یکدیگر همخوانی ندارد و یا فروش بیشتر می شود یا تولید. به نظر می رسد در آمار پنج ماه امسال نیز همین اتفاق رخ داده و خودروهای ناقص یکی از عوامل وجود اختلاف بین تولید و فروش خودروسازان بوده است. 

طبق آمار اما بیشترین فروش در پنج ماه امسال به ایران خودرو تعلق داشته که بیش از 162 هزار دستگاه محصول سواری را فروخته است. ایران خودرو در مقایسه با پنج ماه سال گذشته نزدیک به 13 درصد افزایش فروش داشته است. آمار بیشترین محصول فروخته شده ایران خودرو به گروه پژو تعلق دارد. سایپایی ها نیز که تا پایان مرداد امسال نزدیک به 142 هزار دستگاه خودرو سواری و وانت فروخته اند، نسبت به پنج ماه مشابه سال گذشته حدود 19 درصد فروش بیشتری داشته اند. پر فروش ترین خودرو این شرکت تیبا بوده است. در نهایت اما پارس خودرو نیز بالغ بر 44 هزار دستگاه محصول سواری را در پنج ماه امسال فروخته تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 26 درصد رشد را تجربه کند. کوئیک پر فروش ترین محصول این شرکت در پنج ماه امسال بوده است. 

  


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین