پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403-12:32 شمسی /5/2/2024 12:32:25 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25128
  • زمان انتشار:شنبه 2 مرداد 1400-19:58
خودرونامه بررسی کرد

خودرونامه: مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت ضمن آنکه وعده عرضه محصولات جدید را داده، تاکید کرده دومین خودروساز بزرگ ایران امسال از زیان خارج خواهد شد. 
شرط اصلی پایان زیان‌دهی خودروسازان

میرجواد سلیمانی البته خروج سایپا از زیان دهی را مشروط به ثبات شاخص‌های اقتصادی دانسته است. به گفته وی، سایپا در سه ماه نخست امسال زیان ده نبوده و اگر شاخص‌های اقتصادی تغییر نکند، این شرکت امسال از زیان خارج خواهد شد.

اظهارات سلیمانی اما در حالی است که اولاً به نظر می‌رسد خروج از زیان دهی با مسئله قیمت گذاری دستوری در ارتباط است و ثانیاً پای زیان انباشته این شرکت به عنوان چالشی بزرگ، همچنان در میان خواهد بود.

خودروسازان طی این سال‌ها همواره از زیان دهی محصولاتشان به دلیل اعمال سیاست قیمت گذاری دستوری صحبت به میان آورده‌اند. به گفته فعالان خودروسازی، قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت (مرجع تعیین دستورالعمل قیمت خودروهای داخلی)، متناسب با هزینه‌های تولید نیست و از همین رو این صنعت زیان می‌بیند.

همین چند روز پیش نیز معاون وزیر صمت اعلام کرد تولید هر خودرو در کشور بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان زیان می‌دهد. این اظهارات نشان می‌دهد در حال حاضر مسئله اصلی در سود و زیان شرکت‌های خودروساز بزرگ وابسته به دولت، نحوه تعیین قیمت است که این موضوع خود با تورم عمومی و قیمت ارز و مواد اولیه ارتباط دارد. بنابراین اگر قرار بر خروج خودروسازان از زیان دهی باشد، یا باید قیمت گذاری دستوری کنار گذاشته شود و یا هزینه تولید پایین بیاید.

پایین آمدن هزینه تولید نیاز به کاهش یا ثبات قیمت مواد اولیه، قیمت ارز و تورم عمومی دارد، ضمن آنکه همزمان تیراژ هم باید بالا برود. اما آیا چنین اتفاقی طی امسال رخ خواهد داد؟ برای پاسخ به این پرسش نمی‌توان از مسئله برجام و تحریم غافل ماند، چه آنکه بود و نبود این دو نقش مهمی در افت و خیز هزینه‌های تولید دارد.

اگر برجام احیا و تحریم لغو شود، هزینه تولید خودروسازان به ویژه از ناحیه ارز، کاهش پیدا می‌کند و آنگاه آن‌ها احتمالاً می‌توانند از زیان دهی خارج شوند. از آن سو اما در صورت عدم تعیین تکلیف برجام و تداوم تحریم، احتمالاً خودروسازی با رشد هزینه‌های تولید (بازهم به ویژه از ناحیه قیمت ارز) مواجه می‌شوند و خروج از زیان امکانپذیر نخواهد بود.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند راه اصلی و استاندارد خروج خودروسازی از زیان، کنار گذاشتن قیمت گذاری دستوری است. وقتی پای این سیاست در میان نباشد، تعادل لازم بین هزینه تولید و قیمت فروش خودروها ایجاد خواهد شد و دیگر خبری از زیان نخواهد بود حتی در دورانی مانند تحریم.

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین