سه شنبه 11 ارديبهشت 1403-1:31 شمسی /4/30/2024 1:31:30 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24791
  • زمان انتشار:چهارشنبه 2 تير 1400-21:35
با وجود رشد ۳۰ درصدی تولید رخ داده است

خودرونامه: با وجود تعطیلی چندین خودروساز، تولید خودروهای سواری در بخش خصوصی کشور طی دو ماه ابتدایی امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدوداً ۳۰ درصد رشد کرد. 
تعطیلی ۱۰ خودروساز خصوصی

طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در مجموع طی دو ماه ابتدایی امسال پنج هزار و ۷۷۳ دستگاه خودرو سواری در بخش خصوصی کشور به تولید رسید و این در حالی است که آمار تولید در مدت مشابه سال گذشته کمتر از چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه بوده است.

رشد ۳۰ درصدی در حالی حاصل شده که ۱۰ شرکت خصوصی تولیدکننده محصولات سواری در کشور، هیچ تولیدی در دو ماه ابتدایی امسال نداشته و به نوعی تعطیل بوده‌اند. تیراژ ثبت شده نیز بیشتر حاصل فعالیت سه شرکت اصلی شامل مدیران خودرو، کرمان موتور و گروه بهمن بوده است. در این بین، بیشترین تیراژ نصیب مدیران خودرو شده، به نحوی که این شرکت تا پایان اردیبهشت امسال سه هزار و ۱۱۷ دستگاه محصول شامل مدل‌های مختلف چری چینی را مونتاژ کرده است. مدیران خودرو البته در مقایسه با دو ماه ابتدایی سال گذشته حدود پنج درصد کاهش تولید داشته است.

پس از مدیران خودرو، کرمان موتور با جهشی بزرگ نسبت به دو ماه نخست سال ۹۹، تیراژ خود را به بالای دو هزار و ۲۶۰ دستگاه رسانده است تا بازیگر نقش اول رشد تولید در بخش خصوصی صنعت خودرو باشد. این تیراژ سبب شده تولید کرمان موتور حدوداً ۱۹۰ درصد رشد کند. محصولات تولیدی کرمان موتور را خودروهایی از جک موتورز چین تشکیل می‌دهند. کرمانی‌ها در پسابرجام با هیوندایی نیز کار می‌کردند، اما تحریم سبب قطع ارتباط آنها شد. به نظر می‌رسد با لغو تحریم‌ها، مونتاژ محصولات هیوندایی در کرمان موتور از سر گرفته خواهد شد. در نهایت اما گروه بهمن نیز تیراژی ۲۳۵ دستگاهی در کارنامه دو ماه امسال خود به ثبت رسانده تا در مقایسه با سال گذشته افزایش ۱۷ درصدی را تجربه کند.

طبق آمار وزارت صمت، در دو ماه نخست امسال، خودروسازان بم، سروش دیزل مبنا و راین خودرو نیز به ترتیب، ۱۰۷، یک و ۵۰ دستگاه محصول را مونتاژ کرده‌اند. بنابراین راین خودرو عملاً تعطیل بوده است. در کنار این شرکت، خودروسازان دیگری مانند کارمانیا، صنعت خودرو آذربایجان، عظیم خودرو، سیف خودرو و ریگان خودرو نیز با توقف تولید در دو ماه نخست امسال مواجه شده‌اند. این شرکت‌ها در انتظار احیای برجام و لغو تحریم هستند تا همکاری خارجی‌ها، خطوط تولید را دوباره فعال کنند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین