دوشنبه 17 ارديبهشت 1403-5:47 شمسی /5/6/2024 5:47:27 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24766
  • زمان انتشار:دوشنبه 31 خرداد 1400-20:57
طرح تحول صنعت و بازار خودرو به صحن علنی رفت

خودرونامه: با وجود مخالفت خودروسازان، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان بورس، طرح عرضه خودرو در بورس کالا به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارسال شد.
اصرار مجلس بر بورسی شدن خودرو

آن‌طور که علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد، طرح تحول صنعت و بازار خودروی کشور به صحن علنی ارسال شده و در این طرح، بند مربوط به عرضه خودرو در بورس کالا هم وجود دارد.
قرار بود دیروز طرح موردنظر در صحن علنی مطرح و به رأی گذاشته شود، اما وقت به آن نرسیده است. به گفته جدی، این طرح طی یکی دو روز آینده در صحن علنی مطرح خواهد شد تا تصمیم نهایی در مورد آن گرفته شود. این در حالی است که ظاهراً به جز بخشی از نمایندگان مجلس، طرح عرضه خودرو در بورس کالا موافق دیگری ندارد.

همین چند روز پیش رئیس سازمان بورس اعلام کرد موافق عرضه خودرو در بورس کالا نیست و آن را مناسب بورسی شدن نمی‌داند. وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز دیروز اعلام کرد با بورسی شدن خودرو مخالف است. پیش‌تر نیز خودروسازان مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده‌اند.

در این فضا اما برخی نمایندگان مجلس اصرار دارند که خودرو باید در بورس کالا عرضه شود و استدلال آنها این است که با این روش، مشکل قیمت گذاری حل می‌شود و بازار خودرو هم به سمت آرامش می‌رود. آن‌ها در طرح خود، شورای رقابت را به عنوان مسوول تعیین قیمت پایه خودروها در نظر گرفته‌اند، بنابراین خودروسازان کماکان اختیار تعیین قیمت محصولاتشان را نخواهند داشت.

از طرفی، قرار است ما به التفاوت قیمت کشف شده در بورس و قیمت پایه، به صندوقی مخصوص واریز و صرف مسائلی مانند توسعه حمل و نقل عمومی و پرداخت تسهیلات به خودروسازان شود. مشکل اصلی مخالفان بورسی شدن خودرو، قیمت گذاری دستوری است، به نحوی که مسوولان بورس آن را در تضاد با قوانین بورسی می‌دانند و خودروسازان و وزارت صمت هم معتقدند با این روش، زیان دهی صنعت خودرو ادامه خواهد داشت.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا این طرح در صحن علنی رأی خواهد آورد یا برای انجام اصلاحات، به کمیسیون صنایع عودت داده خواهد شد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین