شنبه 15 ارديبهشت 1403-6:44 شمسی /5/4/2024 6:44:53 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24672
  • زمان انتشار:سه شنبه 18 خرداد 1400-15:11

خودرونامه: به نظر می‌رسد در صورت احیای برجام و لغو تحریم‌ها، رقابتی نسبی در بازار خودرو کشور شکل می‌گیرد، رقابتی که ناشی از حضور شرکت‌های خارجی در ایران خواهد بود. 
رنسانس در بازار خودرو

بر این اساس، گفته می‌شود خودروسازان خارجی با شیوه‌های مختلفی قصد بازگشت یا حضور در ایران پساتحریم را دارند و این به معنای وقوع یک رنسانس خواهد بود. به عنوان مثال، برخی شرکت‌هایی که پیش‌تر در قامت نمایندگی واردات خودروسازان خارجی فعالیت می‌کردند، روی به تولید آورده و حتی زیرساخت‌هایی را نیز ایجاد کرده‌اند. آرین موتور و رامک خودرو از جمله این شرکت‌ها هستند که قصد دارند در پساتحریم اقدام به تولید خودرو در کشور کنند. در کنار اینها، دیگر شرکت بخش خصوصی کشور –گروه صنعتی ماموت- نیز می‌خواهد در درجه اول با فولکس واگن فعالیتی مشترک را راه بیندازد و اگر فولکس نشد، این شرکت احتمالاً خودرویی چینی را مونتاژ خواهد کرد. در نهایت صحبت از حضور مستقل رنو در ایران نیز هست. گفته می‌شود رنو می‌خواهد در پساتحریم به ایران بازگشته و فعالیتی مستقل (بدون همکاری با شرکت‌های ایرانی) را آغاز کند.


رشد "سنگین" تولید
خودرونامه: در حالی که تولید خودروهای سواری در دو ماه ابتدایی امسال رشد ضعیفی را به ثبت رساند، آمارها نشان می‌دهند خودروهای تجاری و عمومی با رشد ۴۰ درصدی در تیراژ مواجه شده‌اند. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، در دو ماه نخست امسال در مجموع هزار و ۱۶۷ دستگاه انواع خودرو تجاری و عمومی در کشور به تولید رسیده است. در این بین، اتوبوس، مینی بوس و میدل بأس تیراژی تنها ۲۰۹ دستگاهی در دو ماه امسال داشته‌اند و سهم شرکت‌های وابسته به دولت از این محصولات، کمتر از ۵۰ درصد بوده است. در مقایسه با دو ماه ابتدایی سال گذشته، تیراژ این محصولات کاهشی بیش از ۱۱ درصد را داشته است. اما سهم شرکت‌های وابسته به دولت از تولید خودروهای تجاری سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) نیز بیش از ۶۲ درصد بوده است. این خودروها در مقایسه با دو ماه ابتدایی سال گذشته ۶۰ درصد رشد داشته‌اند و دو خودروساز بزرگ کشور در مجموع ۷۳۲ دستگاه از محصولات موردنظر را در بازه زمانی تحت بررسی، به تولید رسانده‌اند.


چهره هفته: عبدالناصر همتی
وعده آزادسازی واردات خودرو
خودرونامه: چهره این هفته خودرونامه را به عبدالناصر همتی رییس کل سابق بانک مرکزی و یکی از هفت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اختصاص داده‌ایم، چه آنکه او آزادسازی واردات خودرو و لغو قیمت گذاری دستوری را جزو برنامه‌های دولت خود در صورت برنده شدن در انتخابات، اعلام کرده است. همتی که پیش‌تر خودروسازی را فشل خوانده بود، در تبلیغات انتخاباتی اخیر خود گفته که "زیان سنگین خودروسازی و قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت، به معضلی بزرگ تبدیل شده است؛ معتقدم بازار و رقابت باید قیمت را تعیین کنند و دولت فقط می‌تواند نظارت داشته باشد". وی همچنین از آزادسازی واردات خودرو نیز گفته و تاکید کرده اگر تحریم‌ها برداشته شود، مسئله واردات خودرو و سیستم معیوب تعرفه گذاری را یک بار برای همیشه حل خواهد کرد. اظهارات همتی در شرایطی است که صنعت خودرو در حال حاضر با مشکل کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند، مشکلی که خودروسازان، قیمت گذاری دستوری را دلیل اصلی آن می‌دانند. خودروسازان همچنین به تازگی اعلام کرده‌اند با ازسرگیری واردات خودرو به کشور مشکلی ندارند.


افت بازدهی خودرو در اردیبهشت
خودرونامه: بازار خودرو در کنار دیگر بازارهای داخلی با بازدهی منفی در اردیبهشت امسال و نسبت به نخستین ماه بهار مواجه شد. طبق محاسباتی که روزنامه "دنیای اقتصاد" انجام داده، بازار خودرو در دومین ماه بهار و نسبت به فروردین ۵.۳ درصد کاهش قیمت به صورت میانگین داشته است. اینکه چرا بازدهی منفی ۳/ ۵ درصدی نصیب بازار خودرو در اردیبهشت شده، بیش از هر مسئله دیگری به کاهش انتظارات تورمی و پایین آمدن قیمت ارز مربوط می‌شود. البته رکود بازار نیز در این ماجرا بی‌تأثیر نبوده، اما اثر آن به اندازه انتظارات تورمی و قیمت ارز نیست. البته بازار خودرو طی روزهای قبل از تعطیلات نیمه خرداد، با افزایش قیمت مواجه بود که آن نیز با موضوع رشد قیمت ارز ارتباط داشت. در حال حاضر نیز رکود در بازار خودرو حاکم است، زیرا بسیاری از شهروندان خرید را به هوای کاهش قیمتی اساسی در آینده، به تعویق انداخته‌اند. تصور آنها این است که با احیای برجام و لغو تحریم‌ها، قیمت خودرو افتی قابل توجه را تجربه خواهد کرد، تصوری که البته بیراه هم به نظر نمی‌رسد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین