شنبه 8 ارديبهشت 1403-6:43 شمسی /4/27/2024 6:43:54 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24670
  • زمان انتشار:سه شنبه 18 خرداد 1400-14:59
خودرونامه بررسی کرد

خودرونامه: همان طور که پیش‌بینی می‌شد، مسائل مربوط به صنعت خودرو جای خود را در تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم باز کرد. 
دو وعده خودرویی نامزدهای ریاست جمهوری

هرچند هنوز همه کاندیداها رسماً از برنامه‌های خود در حوزه خودرو رونمایی نکرده و امکان دارد در مناظره‌های پیش رو چنین اتفاق رخ بدهد، با این حال اظهارات آنها تا به امروز دو فصل مشترک خودرویی داشته است، یکی قیمت گذاری و دیگری واردات. در این بین، بیشتر کاندیداها با انتقاد از سیستم دستوری قیمت گذاری، مستقیم و غیر مستقیم از برنامه خود برای کنار زدن این سیاست در حوزه خودرو صحبت به میان آورده‌اند.

به عنوان مثال، عبدالناصر همتی چندی پیش با انتقاد از قیمت گذاری دستوری، اعلام کرد که در دولت وی این سیستم کنار گذاشته خواهد شد. وی تاکید کرد که تعیین قیمت را باید به بازار سپرد، زیرا قیمت گذاری دستوری زمینه رانت را برای دلالان فراهم خواهد کرد. همتی این را هم گفت که در مسئله قیمت گذاری خودرو، دولت فقط باید نظارت کند. همچنین سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نیز در اظهارات اخیر خود تاکید کرده که قیمت گذاری دستوری جواب نمی‌دهد. سال‌هاست قیمت گذاری دستوری در خودروسازی کشور به اجرا در می‌آید و آن طور که خودروسازان می گویند، این سیاست سبب شده آنها هزاران میلیارد تومان زیان کنند.

این سیاست از دولت نهم گریبان خودروسازی را گرفت و هرچند گمان می‌رفت در دولت حسن روحانی کنار گذاشته شود، اما این اتفاق تا به امروز رخ نداده است. حالا با توجه به نظر منفی بیشتر کاندیداها درباره قیمت گذاری دستوری، احتمال می‌رود این سیاست فارغ از اینکه کدام یک از این هفت نامزد راهی "پاستور" خواهند شد، در آینده‌ای نه چندان دور کنار گذاشته شود.
"لغو ممنوعیت واردات
اما دیگر مسئله مربوط به خودرو که کاندیداهای ریاست جمهوری به آن ورود کرده‌اند، واردات است. واردات خودرو به کشور از سه سال پیش رسماً ممنوع شده، اتفاقی که رشد شدید قیمت در بازار و تعطیلی بسیاری از شرکت‌های واردکننده را به دنبال داشته است. ممنوعیت واردات همچنین اندک رقابتی که در بازار وجود داشت را هم تضعیف کرد و سبب شد قیمت خودروهای داخلی نیز (در بازار) رشد کند.

در واقع بالا رفتن قیمت وارداتی‌ها سبب شد سقف قیمت داخلی‌ها نیز بالا بیاید. دولت اواخر خرداد ۹۷ و پس از خروج آمریکا از برجام که تحریم کشور را به دنبال داشت، در راستای مدیریت منابع ارزی، واردات خودرو را ممنوع کرد و حالا برخی کاندیداهای ریاست جمهوری می گویند برای لغو این ممنوعیت برنامه دارند. منهای همتی که اعلام کرده ممنوعیت واردات خودرو را در دولت خود بر می‌دارد، محسن رضایی دیگر کاندیدای ریاست جمهوری هم خبر از لغو آرام آرام این ممنوعیت داده است. رضایی با بیان اینکه دیوار بزرگی به نام تعرفه برای شرکت‌های خودروسازی ایجاد شده، تاکید کرده این موضوع سبب شده خودروسازان داخلی خیالشان راحت باشد.

منظور وی در واقع این است که نبود رقبای خارجی در بازار سبب شده خودروسازان داخلی بابت فروش محصولاتشان دغدغه خاصی نداشته باشند و تلاش چندانی نیز برای ارتقای کیفی انجام ندهند. به گفته رضایی، در دولت وی، واردات خودرو آرام آرام آزاد خواهد شد، ضمن آنکه تلاش می‌شود شرکت‌های داخلی نیز خود را به روز کنند. مواضع برخی کاندیداها در باره واردات خودرو و لغو ممنوعیت آن اما در حالی است که به نظر می‌رسد این اتفاق تنها در صورتی که برجام احیا و تحریم‌ها لغو شوند، رخ می‌دهد. ممنوعیت واردات، در راستای مدیریت منابع ارزی بوده، بنابراین اگر تحریم پابرجا و کشور کماکان با مشکل تأمین ارز مواجه باشد، بعید به نظر می‌رسد این وعده انتخاباتی محقق شود.



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین