پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403-7:50 شمسی /5/2/2024 7:50:20 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24648
  • زمان انتشار:چهارشنبه 12 خرداد 1400-17:50
همتی: ممنوعیت واردات و قیمت گذاری دستوری خودرو را بر می‌دارم

خودرونامه: عبدالناصر همتی یکی از هفت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، در ادامه برنامه‌های تبلیغاتی خود، این بار به سراغ خودروسازی رفت و خودروسازان را به واسطه وعده لغو ممنوعیت واردات، ترساند و با اعلام کنار گذاشتن قیمت گذاری دستوری، خشنود کرد.
وعده‌های «رییس» برای صنعت فشل

او که دو سال پیش خودروسازی کشور را فشل خوانده بود، حالا اصلاح این صنعت را یکی از برنامه‌های دولت احتمالی‌اش عنوان و حتی تلویحاً اعلام کرده قیمت گذاری دستوری و البته ممنوعیت واردات را لغو خواهد کرد. وی گفته که «زیان سنگین خودروسازی و قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت، به معضلی بزرگ تبدیل شده است؛ من اقتصاددان هستم و معتقدم بازار و رقابت باید قیمت را تعیین کنند و دولت فقط می‌تواند نظارت داشته باشد. همتی با اشاره به رانت موجود در بازار خودرو (ناشی از قیمت گذاری دستوری) تلویحاً تاکید کرده که قیمت خودرو باید در بازار تعیین شود نه با دستور.

همتی اما در کنار این خبر خوش برای خودروسازان، از آزادسازی واردات خودرو نیز گفته است. وی تاکید کرده که «یکی از مشکلات فعلی (در بازار خودرو) نداشتن واردات است؛ بنابراین اگر تحریم‌ها برداشته شود، مسئله واردات خودرو و تعیین موضوع نرخ ارز و تعرفه بالا را حل خواهم کرد». وی این را هم گفته که «باید سیستم معیوب تعرفه گذاری و تعیین قیمت در خودروسازی را یک بار برای همیشه حل کرد». همتی در نهایت از کیفیت تولیدات خودروسازان نیز انتقاد کرده و گفته که خودروهای داخلی سطح کیفی بسیار پایینی دارند اما به قیمت فورد آمریکایی فروخته می‌شوند.
اظهارات همتی اما در حالی است که بازار خودرو ایران سال‌هاست از عدم رقابتی واقعی رنج می‌برد و صنعت خودرو نیز با معضل قیمت گذاری دستوری دست و پنجه نرم می‌کند و در این میان، واردات نیز سه سالی می‌شود متوقف شده است.

در این بین، قیمت گذاری دستوری همواره مورد انتقاد خودروسازان و کارشناسان بوده، زیرا با اصول اقتصادی در تضاد است و عامل اصلی زیان دهی صنعت خودرو به شمار می‌رود. بنابراین جدا از اینکه رییس جمهور بعدی همتی باشد یا کاندیدایی دیگر، کنار گذاشتن این سیاست یک الزام در دولت بعد به شمار می‌رود. در مورد مسئله واردات نیز اظهارات همتی موضوع تازه‌ای نیست و وقتی تحریم نباشد و درآمدهای ارزی بهبود یابد، ممنوعیت ورود خودرو به کشور توجیهی ندارد. بنابراین این وعده انتخاباتی همتی نیز می‌تواند در دستور کار رییس جمهوری سیزدهم (چه همتی باشد چه دیگری) جای داشته باشد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین