دوشنبه 10 ارديبهشت 1403-10:40 شمسی /4/29/2024 10:40:30 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24193
  • زمان انتشار:چهارشنبه 27 اسفند 1399-20:30
منحنی قیمت چه روندی را در ۹۹ طی کرد؟

خودرونامه: سال ۹۹ برای بازار خودرو کشور روزهای پر تلاطمی را به همراه داشت و در بیشتر مقاطع آن، منحنی قیمت صعودی بود، اما در پاییز ورق برگشت و سیر نزولی قیمت‌ها آغاز شد.
سال پر تلاطم بازار خودرو

مرور تقویم بازار خودرو در سال ۹۹ نشان می‌دهد منحنی قیمت چند نقطه عطف را به ثبت رساند و تا توانست، مرزهای قیمتی را درنوردید. نقطه عطف نخست در اردیبهشت ثبت شد، به نحوی که قیمت‌ها رشدی سنگین را تجربه کردند و کف قیمت حسابی بالا آمد. در همان مقطع بود که تصمیم گرفته شد شورای رقابت به قیمت گذاری برگردد، زیرا وزارت صمت نتوانست بازار را مدیریت و از صعود قیمت جلوگیری کند.

بازگشت شورای رقابت و به تبع آن، تغییر سازوکار فروش و اعمال روش قرعه کشی (برای تعیین برندگان فروش خودروسازان) نیز نتوانست بازار را آرام کند و در تابستان نقطه عطف دیگری در منحنی قیمت به ثبت رسید. وزارت صمت و خودروسازان سعی کردند با افزایش فروش، رشد قیمت را متوقف کنند، اما ریشه انفجار قیمتی جای دیگری بود.

رشد انتظارات تورمی و افزایش قیمت ارز دلایل اصلی صعود قیمت خودرو بودند و از همین رو رشد فروش هم نتوانست مانع پیشروی قیمت‌ها شود. این اما پایان پیشروی بازار خودرو نبود، چه آنکه در پاییز قیمت باز هم بالا رفت و بلندترین نقطه عطف قیمتی به ثبت رسید.

کف قیمت از ۱۵۰ میلیون تومان نیز بالاتر آمد و برخی خودروهای مونتاژی از مرز یک میلیارد تومان هم عبور کردند. گذشت و گذشت تا اینکه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آبان برگزار و در نتیجه آن، دونالد ترامپ شکست خورد و جو بایدن راهی کاخ سفید شد. با توجه مواضع نرم‌تر بایدن در مورد ایران و احتمال احیای برجام و لغو تحریم، انتظارات تورمی کاهش یافت و قیمت هم پایین آمد. در نتیجه، منحنی قیمت در بازار خودرو نیز روندی نزولی به خود گرفت، تا جایی که کف قیمت به زیر ۱۰۰ میلیون تومان هم رسید.
در ادامه هرچند بازار با نوساناتی مواجه شد، با این حال روند نزولی بود. شرایط به شکلی پیش رفت که عرضه از سمت فروشندگان و حتی سوداگران افزایش یافت، با این حال در سمت تقاضا چندان استقبال نشد. ضعف تقاضا بیشتر به این دلیل بود و هست که مشتریان در انتظار کاهش هرچه بیشتر قیمت بوده و خرید در مقطع فعلی را ریسک می‌دانند.

در حال حاضر نیز که واپسین روزهای سال را سپری کنیم، بازار خودرو به هیچ وجه حال و هوای شب عید را ندارد و قیمت‌ها نیز نسبتاً نزولی یا نهایت ثابت هستند. حال باید منتظر ماند و دید در سال آینده چه اتفاقاتی در بازار خودرو رخ خواهد داد و منحنی قیمت چه مسیری را طی می‌کند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین