شنبه 15 ارديبهشت 1403-16:5 شمسی /5/4/2024 4:05:22 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:23735
  • زمان انتشار:شنبه 20 دی 1399-22:30
پول نرسد، تأمین قطعه متوقف می‌شود

خودرونامه: قطعه‌سازان بار دیگر و در پی عدم دریافت مطالباتشان، خودروسازها را به توقف تأمین قطعات تهدید کردند. 
تهدید قطعه‌سازان علیه تولید

طبق نامه‌ای که انجمن صنایع همگن قطعه سازی خطاب به مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور ارسال کرده، قطعه‌سازان به نوعی تهدید کرده‌اند در صورت عدم دریافت مطالبات و همچنین محقق نشدن وعده تعدیل قیمت، قطعات موردنیاز ایران خودرو و سایپا را تأمین نخواهند کرد.

در این نامه آمده که "خودروسازان با وعده اصلاح قیمت، تأمین نقدینگی و تسویه مطالبات معوق، قطعه‌سازان را وادار به تأمین قطعات کردند، اما حالا با توجه به عملی نشدن این وعده‌ها، موجی از ناامیدی جامعه قطعه سازی را در بر گرفته است." قطعه‌سازان به بسته جهش تولید که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین و در آن، اصلاح شیوه قیمتگذاری خودرو لحاظ شده نیز اشاره کرده و عدم تصویب و اجرای آن را سبب ناتوانی در تأمین قطعات دانسته‌اند. آن‌ها در نهایت تاکید کرده‌اند که دیگر با وعده و وعید کار نخواهند کرد.

این برای اولین بار نیست که قطعه‌سازان به دلیل عدم تحقق وعده‌های مالی از سوی خودروسازها، صحبت از توقف تأمین قطعات می‌کنند. در این سال‌ها خودروسازان همواره در پرداخت مطالبات صنعت قطعه تأخیر داشته‌اند و دلیل اصلی آن نیز نرخگذاری دستوری خودرو بوده است. به تبع این سیاست، ورودی نقدینگی خودروسازان پایین آمده و آنها در ورطه زیان افتاده‌اند و بنابراین پول کافی برای پرداخت سر وقت مطالبات قطعه سازها را نداشته‌اند.
تهدید قطعه‌سازان علیه تولید اما در حالی است که خودروسازان طی هفته‌های گذشته توانسته‌اند تیراژ خود را بهبود داده و حتی در مجموع از آمار سال قبلشان نیز پیشی بگیرند. این روند رو به رشد طبعاً با بهبود تأمین قطعات به خصوص از داخل، در ارتباط بوده و اگر قرار باشد قطعه‌سازان تأمین را مختل کنند، تولید خودرو دوباره روندی نزولی را به خواهد گرفت.

برای حل این چالش، وزارت صمت نقش مهمی دارد، چه آنکه اگر بتواند بسته پیشنهادی خود مبنی بر جهش تولید را به تصویب برساند، پرداخت مطالبات و تأمین نقدینگی قطعه‌سازان تسریع و سایه افت و توقف تولید از سر خودروسازان برداشته خواهد شد.

طبق این بسته، خودروسازان در ازای دریافت ارز موردنیاز و تسهیلات جدید و همچنین لغو نرخگذاری دستوری محصولات کم تیراژشان، ملزم به جهش ۵۰ درصدی تولید خواهند شد. این بسته در حال حاضر به شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه رفته اما هنوز تصمیم نهایی در مورد آن گرفته نشده است. به نظر می‌رسد تهدید اخیر قطعه‌سازان نیز به نوعی در راستای تحریک وزارت صمت برای تسریع در به سرانجام رساندن بسته موردنظر است.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین