جمعه 14 ارديبهشت 1403-19:34 شمسی /5/3/2024 7:34:05 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:23710
  • زمان انتشار:دوشنبه 15 دی 1399-8:17
۸ درصد تولید ۹ماهه خودرو دپو شد

خودرونامه: با اعلام صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور به بورس، مشخص شد آنها باز هم کمتر از تولیدات خود فروش داشته‌اند.
کم‌فروشی خودروسازان

طبق گزارشی که سه خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) به بورس ارائه داده‌اند، مجموع فروش محصولات آنها در ۹ ماه امسال، از ۵۷۸ هزار دستگاه تجاوز نکرده است. این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد غول‌های جاده مخصوص در همین بازه زمانی حدود ۶۳۰ هزار دستگاه انواع محصول را به تولید رسانده‌اند.

با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود خودروسازان بیش از هشت درصد از محصولات تولیدی خود در ۹ ماه امسال را عرضه نکرده‌اند. در بین خودروسازان،‌ ایران خودرو صاحب بیشترین تعداد فروش شده، چه آنکه توانسته بالغ بر ۳۲۳ هزار دستگاه انواع محصول را در ۹ ماه امسال به فروش برساند. با توجه به این آمار، ایران خودرو ۱۹ هزار دستگاه کمتر از میزان تولید خود، محصول فروخته است.

از سایپا نیز خبر می رسد که این شرکت با فروشی بیش از ۱۹۰ هزار دستگاهی، حدوا ۲۳ هزار دستگاه کمتر از میزان تولید ۹ ماهه اش فروش داشته است. در نهایت پارس خودرو نیز با فروشی بالغ بر ۶۳ هزار دستگاه، حدودا ۹ هزار خودرو کمتر از تولیدات خود تا پایان آذر، به فروش رسانده است.
اینکه چرا فروش خودروسازان باز هم از تولیدشان کمتر بوده، ریشه در دو عامل محصولات ناقص و دپوی عمدی خودروها دارد. خودروهای ناقص که تملیف شان معلوم است؛ اینها همان محصولاتی هستند که اگرچه در آمار تولید محاسبه شده اند، اما به دلیل آنکه با کسری قطعات مواجه اند،‌امکان تجاری سازی و عرضه به بازار ندارند؛ بنابراین خودروسازان نمی توانند این محصولات را در شمار خودروهای به فروش رفته شان بیاورند.

اما بحث دپوی خودروها، کاملا با موضوع قیمت در ارتباط است. گفته می شود خودروسازان به هوای فروش محصولات شان با قیمت بالاتر، بخشی از خودروهای تولیدی را دپو می کنند تا به وقت مقتضی آنها را به بازار بدهند. این موضوع احتمالا بیشتر با ماجرای خودروهای پیش فروش شده در ارتباط است، به نحوی که خودروسازان تحویل آنها را به تاخیر می اندازند تا موعد افزایش قیمت (از سوی شورای رقابت) فرا برسد و آنگاه نسبت به عرضه محصولات اقدام کنند. این رفتار خودروسازان را بسیاری از کارشناسان مولود سیاست نرخگذاری دستوری می دانند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین