شنبه 8 ارديبهشت 1403-18:9 شمسی /4/27/2024 6:09:17 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:22627
  • زمان انتشار:شنبه 29 آذر 1399-20:29
وزارت صمت به خواسته‌اش رسید

خودرونامه: در شرایطی که قرار بود با طرح مجلس شورای اسلامی، خودروهای داخلی در بورس کالا عرضه شوند، وزیر صنعت،معدن و تجارت (صمت) تلویحا خبر از منتفی شدن آن داد. 
خودرو به بورس نمی‌رود

آن طور که علیرضا رزم حسینی در حاشیه مراسم رونمایی از محصول جدید ایران خودرو با نام "تارا" اعلام کرد، کمیته خودرو منطقی نبودن عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا را پذیرفته است.

وی با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس، نظر برخی نمایندگان مجلس بود، تاکید کرد:در کمیته خودرو با حضور نمایندگان مجلس مجلس شورای اسلامی، به این جمع بندی رسیدیم که بازار خودرو باید خود به خود تنظیم شود و عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا منطقی نیست. به گفته وزیر صمت، کمیته خودرو نیز این موضوع را پذیرفته است.
اظهارات رزم حسینی در شرایطی است که مجلس شورای اسلامی از چند ماه قبل طرحی با نام تحول صنعت خودرو را با محوریت عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا تدوین کرده و بنا بود این طرح در صحن علنی به رای گذاشته شود. طبق طرح موردنظر، خودروسازان بزرگ وابسته به دولت ملزم به عرضه محصولات خود در بورس کالا هستند، ضمن آنکه قیمت پایه خودروها را نیز سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین خواهد کرد.

طبق این طرح، قیمت نهایی خودروها برای فروش، در بستر عرضه و تقاضای بورس تعیین می شود. با این حال ما به التفاوت نرخ کشف شده و قیمت پایه، به صندوقی مخصوص واریز خواهد شد تا صرف اموری مانند ارائه وام خرید خودرو، نوسازی ناوگان حمل و نقل و همچنین ارائه وام های قرض الحسنه به خودروسازان شود. این قید و بندها اما با مخالفت خودروسازان و وزارت صمت مواجه شد، ضمن اینکه صمتی ها خود طرحی جداگانه را برای اصلاح شیوه قیمتگذاری خودرو تدوین کرده اند. طبق این طرح که هم اکنون در نوبت بررسی در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه قرار دارد، بناست تعیین قیمت خودروهای کم تیراژ به خودروسازان واگذار و نرخگذاری پرتیراژها همچنان در اختیار شورای رقابت باشد.

این طرح هنوز تصویب نشده، با این حال اگر همان طور که وزیر صمت گفته، عرضه خودرو در بورس کالا منتفی شده باشد، طرح وزارت صمت جایگزین آن خواهد شد. وزارت صمت از همان ابتدا نیز نظر مثبتی درباره بورسی شدن خودرو نداشت و حالا باید منتظر ماند و دید آیا می تواند مجوز شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه را برای طرح قیمتی خود بگیرد؟


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین