شنبه 15 ارديبهشت 1403-7:46 شمسی /5/4/2024 7:46:44 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:20404
  • زمان انتشار:يکشنبه 18 آبان 1399-8:31
رزم حسینی ممنوعیت واردات را عامل کیفیت پایین خودرو دانست

فریبا رسولی: وزیر صنعت،معدن و تجارت اخیرا باز هم بر انحصار خودروسازان بزرگ کشور تاکید و از ایرانی ها بابت سطح کیفی نامناسب خودروهای داخلی عذرخواهی کرد. 
چرخش صمت به سمت واردات؟

عذرخواهی علیرضا رزم حسینی یک نکته ریز اما بسیار مهم را در خود جای داده بود، چه آنکه وی "ممنوعیت واردات" را یکی از دلایل اصلی کیفیت پایین خودروهای داخلی عنوان کرد. به گفته وی، با ممنوعیت واردات خودرو به کشور، دو خودروساز بزرگ کشور هرگونه که خواسته اند، تولید و با هر قیمتی که مدنظرشان بود، خودرو وارد بازار کرده اند. وزیر صمت همچنین با بیان اینکه هر ایرانی حق دارد خودروی با کیفیت و دارای قیمت مناسب استفاده کند، از حمایت های بی جا (از ایران خودرو و سایپا) صحبت به میان آورده و تاکید کرده در ۴۰ سال گذشته و حتی در دوران فراوانی ارز هم نتوانستیم خودروی مناسب به مردم بدهیم. اظهارات وزیر صمت را اما خیلی ها به پای این گذاشته اند که وی می خواهد زمینه آزادسازی واردات خودرو را فراهم کند. به اعتقاد آنها، اینکه رزم حسینی مدام از انحصار خودروسازان می گوید و حالا نیز پای کیفیت و ممنوعیت واردات خودرو را وسط کشیده، احتمالا زمینه سازی برای ورود دوباره خودروهای خارجی به کشور است. البته برخی نیز اظهارات رزم حسینی را همان صحبت های کلیشه ای همیشگی مسوولان دولتی درباره خودرو و نارضایتی شهروندان می دانند که ته آن، قرار نیست اتفاق خاصی در زمینه بهبود کیفی و رقابت پذیری و ارائه محصولاتی با قیمت قابل قبول، رخ بدهد.

در این بین اما در حالی اظهارات اخیر وزیر صمت را برخی به پای مقدمه سازی برای آزادسازی واردات گذاشته اند، که اگر حتی رزم حسینی نیز چنین نیتی داشته باشد، طرح وی (لغو ممنوعیت واردات خودرو) با اما و اگرهایی روبرو است. در شرایط حال حاضر اقتصاد کشور، اصلی ترین مانع برای واردات خودرو، کمبود ارز است. با توجه به تحریم های سختگیرانه علیه ایران و افت شدید فروش و قیمت نفت، درآمدهای ارزی کشور بسیار پایین آمده و دولت به ویژه طی دو سال و نیم گذشته سیاست کنترل درآمدهای ارزی را در دستور کار قرار داده است. طبق این سیاست، ورود بسیاری از کالاها به کشور ممنوع و محدود شد، که خودرو نیز جزو آنها بود. در واقع ممنوعیت واردات خودرو از آن جهت که جزو کالاهای اساسی به شمار نمی رفت، لحاظ شد و بعید به نظر می رسد تا حصول گشایش ارزی، این ممنوعیت لغو شود. البته واردکنندگان بارها به دولت پیشنهاد استفاده از ارز اشخاص در خارج را برای ورود خودرو داده اند اما بانک مرکزی با آن مخالفت کرده و شاید این بار وزیر صمت نیز این پیشنهاد را دوباره به جریان بیندازد.  


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین