پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403-6:38 شمسی /5/2/2024 6:38:32 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:1640
  • زمان انتشار:دوشنبه 20 فروردين 1397-12:47

دلار هر دقيقه در حال ركوردزني جديدي است و بازارهاي متاثر از ارز در حال ثبت قيمت‌هاي جديد. در همين حال كارشناسان اقتصادي اعلام مي‌كنند كه بازار ارز وارد حباب قيمتي شده و از اين پس ديگر روال واقعي شدن قيمت ارز از روند منطقي پيروي نمي‌كند. به اين ترتيب گزافه نيست اگر اين روال افزايش خارج از مدار اقتصادي را در حال تسري شدن به ساير بخش‌ها بدانيم و حتي از ورود حباب‌هاي قيمتي به بازارهاي وابسته به ارز صحبت كنيم.
جدال ارز و تعرفه بر سر قيمت خودرو/  تاثير نوسانات قيمت ارز بر بازار خودرو

به گزارش خودرونامه، يكی از بازارهايي كه با تغييرات قيمت ارز، تغييرات قيمتي محسوسي در آن روي داده، بازار خودرو است. در روزهاي گذشته و بعد از شروع مجدد فعاليت‌هاي روزمره بازارها و به دنبال افزايش قيمت ارز، خودروهاي وارداتي و خودروهاي توليد داخل هر كدام از سوي فروشندگان و البته كارخانه توليد‌كننده شان دستخوش تغييرات قيمتي شدند؛ تغييراتي كه همچون سرعت افزايش قيمت ارز، كمي بي‌ضابطه و خارج از روال معمول پيش رفته و كار را به جايي رسانده است كه قيمت خودروي ٢٠٦ در عرض يك روز در برخي بنگاه‌ها و سايت‌هاي خريد و فروش خودرو با افزايش رو به رو شده است. روالي كه ظاهرا در خودروهاي پر متقاضي بازار بيش از پيش ديده مي‌شود و دلالان بازار سعي دارند تا از فضاي گل آلود بازار به نفع خود استفاده كنند.

در همين شرايط و طبق روال هر ساله در بهار و پيش از اعلام نظر شوراي رقابت قيمت برخي خودروها از سوي كارخانه با افزايش مواجه مي‌شود و حال اين افزايش در كنار دلال بازي موجود در بازار موجب شده تا قيمت‌ها در بازار خودرو به روال غيرقابل پيش‌بيني افزايش يابد.

نيم نگاهي به قيمت‌هاي كارخانه‌اي خودروهاي توليد داخل در فاصله آخرين روز كاري سال ٩٦ و ١٧ فروردين خبر از افزايش قيمت در كارخانه نارنجي پوشان مي‌دهد كه موجب شد اين افزايش قيمت در بازار خودرو نيز وارد شده و قيمت توليدات اين كارخانه به صورت رسمي و بعد هم در قالب شرايط بازار با افزايش قابل توجهي مواجه شود. هر چند كه اين افزايش قيمت با اهرم نظارتي دولتي و برگزاري جلسه شوراي رقابت ممكن است تغيير كرده و مجددا شاهد تغيير قيمت خودروهاي توليد داخلي باشيم اما ثبات افزايش قيمت خودرو در بازار باعث ايجاد بازار سياه برخي خودروها و تثبيت قيمت‌هاي موجود خواهد شد.

اين روال البته در خصوص خودروهاي وارداتي كمي بيشتر است. اين خودروها كه پيش از اين و در ماه‌هاي پاياني سال گذشته نيز با رشد قيمتي خاص به دليل تصميم‌هاي دولتي ناشي از تغيير تعرفه‌ها و بسته بودن سايت ثبت سفارش مواجه بودند در روزهاي گذشته پس از تداوم افزايش قيمت دلار بيش از داخلي‌ها بر مدار گراني خود حركت كردند و بيش از پيش بر تثبيت رشد قيمتي شان افزوده شد.

البته اين روال با افزايش رسمي كه واردكننده‌هاي خودروهاي خارجي روي پيش فروش‌هاي جديدشان اعمال كردند روال قانوني‌تر گرفته است و به نظر مي‌رسد واردكنندگاني كه براي اعلام نرخ‌هاي جديدشان منتظر ابلاغيه نظر وزرات صنعت، معدن و تجارت و تعيين تكليف بحث حكم ديوان عدالت اداري بودند، بعد از چاپ كتاب مقررات صادرات و واردات براي سال ٩٧ و ثبت تعرفه‌هاي دي ماه ٩٦ به عنوان تعرفه‌هاي جديد رسما قيمت‌هاي جديد را براي خودروهايشان اعلام كردند. اين امر اگر چه هنوز براي همه خودروسازان و واردكنندگان اعمال نشده است اما اعلان قيمت‌هاي جديد از سوي چند واردكننده استارت اعلام رسمي افزايش قيمت در بازار وارداتي‌ها را زده است و بايد در كنار افزايش قيمت‌هاي كاذب، افزايش قيمت‌هاي ناشي از تعرفه‌هاي جديد را نيز به رشد قيمتي بازار خودرو اضافه كرد.

به عنوان نمونه نيسان تعدادي از محصولات خود را ۱۰ تا ۱۵ ميليون تومان و رنو دو خودروي خود را ۱۴ تا ۱۷ ميليون تومان افزايش داده است. علاوه بر اين در بازار هم قيمت سوزوكي با افزايش ۸ ميليون توماني با ۱۶۸ ميليون تومان، كپچر با افزايش ۴ ميليون توماني با ۱۴۸ ميليون و تيولي با افزايش ۶ ميليون توماني با قيمت ۱۴۸ ميليون تومان به‌فروش مي‌رسد.

در بخش خودروهاي داخلي هم قيمت اكثر محصولات نسبت به روز شنبه تغييري نداشته و فقط عرضه محدود پژو ۲۰۶ تيپ ۲ باعث شده تا قيمت اين خودرو در بازار افزايش ۵۰۰ هزار توماني داشته و با قيمت ۳۵ ميليون و ۱۰۰ هزار تومان مورد معامله قرار مي‌گيرد.

نكته قابل توجه اينجاست كه بازار خودرو و به دليل نامشخص بودن شرايط تعرفه‌اي و احتمال تغيير در تعرفه‌هاي جديد خودرو چند ماهي است كه در حال ركود به سر مي‌برد و از سوي كارشناسان خودرويي اين افزايش‌ قيمت‌ها تنها رشد مقطعي و غيرواقعي به دليل جذاب‌تر كردن بازار عنوان مي‌شود. افزايش‌هايي كه روي كاغذ اعمال نمي‌شود و در حقيقت فقط براي اينكه جذابيت ورود به بازار خودرو به عنوان كالاي سرمايه‌اي بيشتر شود از سوي دست‌اندركاران بازار اعمال مي‌شود.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

منبع:روزنامه اعتماد

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین