جمعه 7 ارديبهشت 1403-14:10 شمسی /4/26/2024 2:10:22 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:16025
  • زمان انتشار:دوشنبه 13 مرداد 1399-0:11
پروژه وزارت صمت به بن بست خورد

خودروسازان، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، نهادهای نظامی و وزارت صمت دور هم تصمیم گرفته اند که محصول یا محصولاتی ارزان را تولید کنند، با این حال قطعه سازان قائل به موفقیت این پروژه نیستند.
نه قطعه سازان به خودرو ارزان
به گزارش خودرونامه، در شرایطی که خودروسازان و وزارت صنعت،معدن و تجارت و البته برخی دیگر از نهادهای دولتی شعار تولید خودرو ارزان را از سر گرفته اند، قطعه سازان می گویند امکان طراحی و ساخت چنین محصولی در شرایط فعلی وجود ندارد. در جهان خودرسازی معمولا در ابتدای طراحی هر محصولی، قطعه سازان به عنوان یکی از رکن های اساسی تولید، به بازی گرفته می شوند تا خودرو موردنظر از جنبه های فنی و قیمتی مورد امکان سنجی دقیقی قرار گیرد. در ایران اما معمولا این طور نیست و قطعه سازان نقش چندانی در برنامه ریزی پروژه های خودروسازان ندارند و نمونه اش همین ماجرای جدید "خودرو ارزان" است. خودروسازان، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، نهادهای نظامی و وزارت صمت دور هم تصمیم گرفته اند که محصول یا محصولاتی ارزان را تولید کنند، با این حال قطعه سازان قائل به موفقیت این پروژه نیستند.
بنابر گفته دبیر انجمن قطعه سازان ایران "تولید خودروی ارزان با شرایط کنونی این صنعت امکانپذیر نبوده و نیازمند استفاده بهینه از امکانات و مزیت‌های موجود کشور و همچنین رفع برخی مشکلات است." به گفته مازیار بیگلو،" تا وقتی نتوان تامین مواد و قطعات را (در روالی طبیعی) انجام و همچنین نرخ ارز پایه را کنترل کرد، شاهد تولید خودروی ارزان نخواهیم بود. وی در مصاحبه با "ایرنا" این را هم گفته که "ارزان‌ترین خودروی حال حاضر جهان در هند با قیمت چهار هزار دلاری عرضه می‌شود که با احتساب دلار ۲۳ هزار تومانی این روزها، حدود ۹۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت." بیگلو همچنین تاکید کرده خودرو موردنظر فاقد امکاناتی شیشه بالابر برقی و کولر است، بنابراین عرضه مشابه آن در ایران با امکانات موردنظر، بیش از 110 میلیون تومان آب می خورد.
اظهارات دبیر انجمن قطعه سازان در شرایطی است که خودروسازان و وزارت صمت اخیرا خبر از تولید خودرو ارزان داده اند. ابتدا ایران خودرواعلام کرد با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال طراحی و تولید خودرو ارزان تا شش ماه آینده است و سپس وزارت صمت از سه گزینه این وزارتخانه برای تولید "خودرو ارزان" خبر داد. حالا با توجه به موضع منفی قطعه سازان در تولید خودرو ارزان، به نظر می رسد این پروژه ها شانس زیادی برای موفقیت ندارند. تولید هر خودرویی وابستگی حداقل 80 درصدی به قطعات دارد، بنابراین اگر قرار بر طراحی و ساخت محصولی ارزان است، نمی توان آن را بدون مشارکت قطعه سازان به سرانجام رساند. حالا با توجه به اظهارات دبیر انجمن قطعه سازان، به نظر می رسد پروژه طراحی و ساخت خودرو ارزان از همین ابتدا با چالش و مانعی بزرگ روبرو است و آن به همراهی نکردن قطعه سازان مربوط می شود. در واقع وقتی قطعه سازان به عنوان تامین کننده قطعات می گویند امکان تولید خودرو ارزان نیست، دو معنی بیشتر ندارد؛ یا واقعا امکان فنی و قیمتی چنین پروژه ای نیست و یا برای آنها (قطعه سازان) شرکت در چنین پروژه ای به اصطلاح نمی صرفد. البته به نظر می رسد با توجه به شرایط اقتصادی کشور، تحریم و رشد هزینه های تولید، ناامیدی قطعه سازان از پروژه خودرو ارزان، به همان مسائل فنی و قیمتی مربوط می شود. هرچه هست، موضع قطعه سازان نشان می دهد اصل ماجرای خودرو ارزان از همین ابتدا زیر سوال بوده و امکان طراحی و ساخت خودرویی با قیمت پایین (ارزان از دید مشتریان ایرانی) بسیار پایین و شاید نزدیک به صفر است.      

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین