پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403-1:41 شمسی /5/2/2024 1:41:11 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:15973
  • زمان انتشار:يکشنبه 5 مرداد 1399-0:49
خبرهای غیر رسمی از توقف تولید پراید خبر می‌دهند

در حالی که سایپایی ها وعده داده بودند تولید پراید را تا پایان تیر ماه امسال متوقف خواهند کرد، هنوز خبری رسمی از سوی این شرکت مبنی بر حذف این محصول قدیمی و پر حاشیه منتشر نشده است.
مرگ دومین گاو
به گزارش خودرونامه، با این حال اما طی چند روز اخیر خبرهایی ضد و نقیض و همچنین تصاویری مبنی توقف تولید پراید در برخی سایت ها و فضای مجازی منتشر شده است. در یکی از تصاویر منتشر شده در سایت ها و فضای مجازی، پراید سفید رنگی را می بینیم که تک و تنها در انتهای خط تولید قرار دارد و روی آن نوشته شده "خداحافظ پراید." تاریخ حک شده روی کاپوت این پراید نیز 31 تیر ماه 99 است. با توجه به وعده های چند باره سایپا مبنی بر توقف تولید پراید تا پایان تیر امسال و همچنین تصاویر منتشره در این مورد (به فرض صحت)، پراید پس از حدود سه دهه حضور در خودروسازی ایران، با خطوط تولید گروه خودروسازی سایپا وداع کرده است. این البته در حالی است که نه هیچ مقام مسوولی در سایپا و نه سایت رسمی این شرکت، هیچکدام خبر توقف تولید پراید را فعلا اعلام نکرده اند. با این حال اگر به وعده های سایپا و تصاویر و اخبار منتشره طی این چند روز تکیه کنیم، تولید پراید متوقف شده و این محصول دیگر برای تامین بازار داخلی ساخته نخواهد شد. البته گفته می شود تولید پراید برای بازارهای خارجی (اگر برای آن مشتری وجود داشته باشد)، ادامه خواهد یافت، هرچند طرح این موضوع  به گذشته برمی گردد و ممکن است سایپا قید خودرو قدیمی خود را کلا زده باشد.
"سکانسی کوتاه از زندگی پراید
پراید اما در اوایل دهه 70 به ایران آمد، خودرویی اصالتا متعلق به فورد آمریکا که بعدا تابعیت کره جنوبی را گرفت و نهایتا به شهروند ایرانی تبدیل شد. در گفت و گویی که چند سال پیش محمدهادی نژادحسینیان وزیر صنایع سنگین در دهه 70، با یکی از رسانه ها داشت، وی اعلام کرد "پراید لطف خدا بود". نژادحسینیان در واقع معتقد بود با توجه به شرایط خودروسازی ایران در دهه 70، حضور محصولی مانند پراید در صنعت و بازار خودرو کشور، غنیمت بوده است. این غنیمت اما بعدها به نماد ضعف کیفی در خودروسازی و حتی تمسخر (از سوی افکار عمومی و برخی مسوولان) تبدیل شد. حضور پراید در ایران در دورانی رخ داد که پیکان ایران خودرو سلطان بازار داخل بود. پراید تا سال 84 که تولید پیکان با فشار سازمان حفاظت محیط زیست متوقف شد، به نوعی زیر سایه رقیب قرار داشت. با حذف پیکان اما پراید به پرتیراژترین و پر فروش ترین محصول تاریخ خودروسازی کشور تبدیل شد. فقط در سال 90 (سال اوج تولید خودرو در کشور) بیش از 600 هزار دستگاه پراید در ایران به تولید رسید، رکوردی که بسیار بعید است سال های سال خودرویی بتواند آن را بشکند. این یادگار آمریکایی-کره ای اما منهای سال های نخست ورود به کشور که هنوز داخلی سازی نشده بود، دیگر هیچگاه نتوانست از حیث کیفیت، ایرانی ها را راضی کند.    
ضعف کیفی پراید (با توجه به قیمت پایین تر آن نسبت به دیگر خودروهای داخلی) و همچنین نرخ بالای آن در تصادفات (که البته بی ارتباط با تیراژ بالای آن نیز نبود)، این محصول را به نماد تخریب و تمسخر صنعت خودرو ایران تبدیل کرد. عرصه بر پراید آنقدر تنگ بود که حتی مسوولان دولت هم از تمسخر آن ابایی نداشتند. به عنوان مثال، محمود احمدی نژاد رییس دولت دهم وقتی می خواست به خودروسازان بابت قیمت محصولات شان کنایه بزند، از این محصول مایه گذاشت و جمله معروف "پراید کیلویی چند" را بر زبان آورد. پراید البته بی توجه به این کنایه ها، قیمت بالا و بالاتر رفت، تا جایی که همین چند وقت پیش از 90 میلیون تومان نیز (در بازار خودرو) عبور کرد تا همه را انگشت به دهان بگذارد. 
بسیاری از شهروندان ایرانی، مسوولان و کارشناسان از سال ها قبل معتقد به حذف پراید بودند، اما سایپایی ها به پشتوانه دولت توانستند این خودرو را حفظ کنند، تا اینکه در نهایت استانداردها ارتقا یافت و پراید دیگر نتوانست ادامه دهد. سایپا ابتدا مدل های 132 و 111 پراید را متوقف کرد و حالا هم گفته می شود آخرین مدل این محصول (131) نیز حذف شده است.  با رفتن پراید، حالا بار آن بر دوش تیبا و ساینا قرار گرفته است. این دو نیز البته ژنیتکی از نسل پراید هستند، منتها به روز تر و گران تر. حذف پراید همچنین کف قیمت در بازار خودرو را چند میلیون تومان بالا می آورد، مگر آنکه وعده های وزارت صنعت،معدن و تجارت و خودروسازان مبنی بر تولید خودرو ارزان به ثمر بنشیند.
با حذف پراید اما دومین گاو شیرده خودروسازی ایران پس از پیکان نیز مرد سایپایی ها دردی را که ایران خودرو 15 سال پیش کشید، حالا تجربه کنند، البته قطعا کمتر و کوتاه تر.  
           

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین