يکشنبه 16 ارديبهشت 1403-21:38 شمسی /5/5/2024 9:38:01 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:14904
  • زمان انتشار:دوشنبه 23 تير 1399-7:48
وزارت صمت کوتاه آمد

ارزیابی کیفی خودروهای داخلی را شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران هر ماه انجام و نتایج آن را در اختیار وزارت صمت می گذارد تا در صورت صلاحدید این وزارتخانه، منتشر شود. 
پایان حبس آمار کیفی خودرو

پس از حدود ۱۰ ماه خودداری وزارت صنعت،معدن و تجارت از انتشار گزارش مربوط به کیفیت خودروهای داخلی، این وزارتخانه سرانجام آخرین وضع کیفی خودروها را منتشر کرد. این گزارش ظاهرا به خرداد ماه امسال (شاید هم سه ماه نخست ۹۹) مربوط می شود و در آن ۲۱ خودرو تولید داخل شامل ۱۹ مدل سواری و سه مدل وانت مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته اند. 
جدا از نتایج این گزارش که در انتها به آن خواهیم پرداخت، نکته مهم دیگر به تاخیر ۱۰ ماهه وزارت صمت در انتشار نتایج ارزیابی کیفی خودروهای داخلی مربوط می شود. آخرین باری که وزارت صمت گزارش کیفی خودروها را اعلام کرد، مرداد سال گذشته بود و پس از آن با وجود انتقادهای رسانه، گزارش موردنظر دیگر منتشر نشد، تا اینکه ابتدای هفته گزارش جدید روی خروجی سایت این وزارتخانه قرار گرفت.
ارزیابی کیفی خودروهای داخلی را شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران هر ماه انجام و نتایج آن را در اختیار وزارت صمت می گذارد تا در صورت صلاحدید این وزارتخانه، منتشر شود. پیش ترها البته شرکت بازرسی خود به طور مستقیم اقدام به انتشار گزارش کیفی می کرد، اما در مقطعی پس از تحریم خودروسازی، وزارت صمت این اختیار را سلب و خود مسوولیت انتشار را بر عهده گرفت. در آن زمان عنوان شد که سطح کیفی خودروها به دلیل اعمال تحریم های سختگیرانه علیه خودروسازی کشور، افت قابل توجهی کرده و وزارت صمت به همین دلیل اختیار انتشار خودسرانه آن را از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گرفته است. با این حال اما گزارش هایی که وزارت صمت به نقل از شرکت بازرسی منتشر کرد، حکایت از ثبات کیفی داشت، آن چنان که گویی در نتیجه تحریم، آب از آب کیفیت خودروها تکان نخورده است. هرچند شرکت بازرسی، کیفیت خودروها را با جزئیات کامل در اختیار خودروسازان و وزارت صمت می گذاشت و می گذارد، با این حال گزارش هایی که این وزارتخانه تا مرداد سال گذشته منتشر می کرد، تصویری کلی از سطح کیفی خودروها ارائه می داد. در گزارش منتشره جدید نیز هیچ اثری از جزئیات کیفیت خودروها نیست. با توجه به تاخیر ۱۰ ماهه در انتشار گزارش کیفی از یک سو و همچنین حذف جزئیات آن از سویی دیگر، این شائبه به وجود آمده که اراده ای مبنی بر ارائه واقعیات کیفی خودروهای داخلی به افکار عمومی وجود ندارد. این شائبه را به خصوص تحریم های سختگیرانه که منجر به قطع نسبی واردات قطعات اصلی شده اند، تقویت می کند، ضمن آنکه پایش های مردمی نیز از افت کیفی خودروها حکایت دارند. هرچه هست، گویا وزارت صمت تصمیم به پایان حبس آمار کیفی خودروها گرفته و باید منتظر ماند و دید گزارش های موردنظر به صورت ماهانه انتشار خواهند یافت یا در بازه های زمانی طولانی تر.
طبق جدیدترین گزارش منتشره اما از جمع ۱۶ خودرو سواری ارزیابی شده در گزارش خرداد (یا بهار) ۹۹، تنها پژو ۲۰۰۸ توانسته پنج ستاره کیفی را به دست بیاورد و باقی محصولات، بین دو تا چهار ستاره کسب کرده اند. در جمع خودروهای چهار ستاره، می توان به  تندر-۹۰ ، دنا پلاس و پژو ۲۰۷ اشاره کرد و در لیست سه ستاره ها نیز نام   خودروهایی مانند رانا و پژو ۲۰۶ به چشم می آید. در نهایت خودروهایی مانند پژو ۴۰۵، ساینا و تیبا هم تنها دو ستاره کیفی دریافت کرده اند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین