شنبه 8 ارديبهشت 1403-0:35 شمسی /4/27/2024 12:35:54 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:1408
  • زمان انتشار:شنبه 4 شهريور 1396-2:13
دید‌بانی از قراردادهای خودروسازان با کدام هدف؟

احمد توکلی و یارانش در سازمان مردم نهاد دیدبان شفافیت و عدالت برای بررسی قراردادهای خودرویی مشغول فعالیت شدند تا شاید به مانند سایر قراردادهایی که با خارجی ها بسته می شود یا واگذاری هایی که صورت می گیرد، سنگ اندازی خود را شروع کند.
فریاد «آی دزد آی دزد» توکلی و یارانش/ آقای دیدبان دست بردار خودرو نیست

به گزارش خودرونامه، احمد توکلی همواره مچ گیر بوده و سعی کرده با فریاد دادن آی دزد آی دزد، مدیرانی که به فکر توسعه کشور بوده و مسوولیت انعقاد قراردادهای خارجی بر عهده دارند، مساله دار اعلام کند.

آنگونه که خبرنگار گروه خودرو دنیای اقتصاد نوشته، در روزهایی که برخی خودروسازان خارجی رسما وارد فاز اجرایی در ایران شده و برخی دیگر نیز در آینده‌ای نزدیک فعالیت خود را آغاز خواهند کرد، جمعی از نمایندگان پیشین مجلس شورای اسلامی در قالب سازمانی مردم نهاد، مشغول نقد و بررسی قراردادهای منعقده میان شرکت‌های خودروساز داخلی و خارجی هستند.

آن طور که محسن جلواتی قائم مقام سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت، عنوان کرده، در حال حاضر کارگروهی مشغول بررسی قراردادهای خودرویی کشور است و نتایج آن طی شهریورماه اعلام خواهد شد. به‌نظر می‌رسد منظور وی، قراردادهای منعقد شده میان ایران‌خودرو و پژو، ایدرو و رنو و همچنین تفاهم‌نامه سایپا و سیتروئن است که همگی پس از توافق هسته‌ای و برجام به امضا رسیده‌اند.

هرچند نقد قراردادهای خودرویی به خودی خود ایرادی ندارد و گاهی می‌تواند حتی در مسیر اصلاح آنها باشد، با این حال پرسش اینجاست که چرا اعضای سازمان مربوطه (دید‌بان شفافیت و عدالت) طی دوران مسوولیت خود در مجلس، پیگیر چنین مسائلی نبودند.

نگاهی به لیست اعضای هیات موسس این سازمان نشان می‌دهد بیشتر آنها نمایندگان پیشین مجلس بوده‌اند؛ بنابراین در آن دوران می‌توانستند اقدامات مهم تر و موثرتری را در راستای اصلاح قراردادهای خودرویی قبلی کشور انجام دهند. اتفاقا در دوره مسوولیت این نمایندگان، تحقیق و تفحص از خودروسازان داخلی انجام و کم و کاست‌ها و موارد پشت پرده زیادی برملا شد، با این حال آنها و سایر نمایندگان وقت، چندان پیگیر امور خودروسازی کشور نبودند.

به عبارت بهتر، اگر قرار بود اصلاحاتی در خودروسازی کشور و قراردادهای خارجی آن از سوی نمایندگان پیشین مجلس و اعضای فعلی سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت، انجام شود، وقتش همان دوران بود نه حالا که نمایندگان موردنظر قدرت اجرایی چندانی ندارند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین