يکشنبه 9 ارديبهشت 1403-1:26 شمسی /4/28/2024 1:26:59 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:1097
  • زمان انتشار:دوشنبه 25 بهمن 1395-2:36
روایت خودرونامه از چهارمین همایش بین‌المللی خودرو

چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران با حضور قدرت های بزرگ خودرویی دنیا و حضور کمرنگ خودروسازان چینی در ایران از یکشنبه 24 بهمن در تهران آغاز شد.
شراکت 6 قدرت خودرویی دنیا با خودروسازان ایرانی/ رقابت نفسگیر کره، آلمان و فرانسه در بازار خودرو ایران

به گزارش خودرونامه،‌ چهارمین همایش بین المللی خودرو ایران با شعار فروش و خدمات پس از فروش با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیران عامل پژو و سیتروئن، نمایندگان ارشد رنو، اسکانیا و هیوندایی و سفرای برخی کشورهای اروپایی و آسیایی‌کره جنوبی و ترکیه برگزار شد تا مدیران و خودروسازان ایرانی از اتفاقات خوشی برای بازار و صنعت خودرو سازی ایران خبردهند.

در این همایش، رئیس ایدرو با اشاره به افزایش رشد 7درصدی اقتصاد کشور در نیمه نخست سال و سهم قابل توجه صنعت گفت: برای ورود خودروسازان به ایران چهار شرط وجود دارد. نخست آنکه حدود 30 محصولات تولیدی آنها  صادرات محور باشد، چهل درصد ساخت داخل داشته باشند، مرکز تحقیقات ایجاد کنند چون می خواهیم خودروساز باشیم نه تولیدکننده و در نهایت خدمات پس از فروش را توسعه دهند.  

منصور معظمی همچنین از انعقاد 6 قرارداد و تفاهم نامه خودروسازان ایرانی با بزرگان صنعت خودرو دنیا خبرداد و گفت:  بر اساس قرارداد پژو و ایران خودرو، اولین محصول اسفند ماه تولید می شود. قرارداد سیتروئن با سایپا هم به امضا رسیده و اولین محصول این دو شرکت نیمه اول 96 به تولید می رساند.

وی افزود: اولین محصول بر پایه قرارداد رنو با ایدرو، اواخر سال 96 وارد بازار می شود. قرارداد هیوندایی با کرمان موتور هم به امضا رسیده که بر اساس آن دو خودرو (آی10 و آی20) در حال تولید است.

رییس چهارمین همایش بین المللی خودرو ادامه داد: تفاهم نامه فولکس واگن با بخش خصوصی (ماموت)، نهایی شده و به زودی قرارداد آن امضا می شود و قرارداد شرکت بنز با بخش خصوصی نیز، تا پایان امسال به امضا می رسد.

پلت فورم ملی در راه است

در ادامه این همایش مدیر عامل ایران خودرو از امضای بزرگترین قرارداد پلت فورم ملی تا 25 روز آینده خبرداد.

وی گفت: بزرگترین قرارداد ایران خودرو با یک شرکت ایتالیایی تا 25 روز آینده امضا می شود.

هاشم یکه زارع در چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو افزود: با امضای قرارداداولین پلت فورم ملی، با کمک ایتالیایی ها و طراحی موتور آلمانی ها، ایران خودرو مالک اولین پلت فورم خود خواهد شد.

او گفت: این قرارداد به یکی از ماندگارترین قراردادهای صنعت خودرو در کشور تبدیل خواهد شد.

یکه زارع گفت: 52 درصد بازار خودرو ایران در اختیار ایران خودرو است. 19 میلیون خودرو به ارزش 130 میلیارد دلار در ایران وجود دارد و 8.6 میلیون خودرو فرسوده در ایران تردد می‌کنند.

مدل مالی سایپا نهادینه شود

 در ادامه نیز مدیر عامل سایپا از پذیرش فروش اوراق خودرو سراتو در بورس خبرداد و گفت: 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت ساپیا هفته آینده عرضه می شود.

مهدی جمالی افزود: سال گذشته در بدترین شرایط مالی سایپا را تحویل گرفتیم و برخی فکر نمی کردند این بنگاه بتواند دوباره احیا شود. امروز از بحران مالی عبور کرده ایم و تولید 54 درصد رشد داشته است.

وی افزود: مدل مدیریت مالی سایپا می تواند الگو شود.سایپا کاشان را نفروختیم با شریک خود شراکت کردیم. همچنین تا پایان امسال ساینا اتومات با کمترین قیمت عرضه می شود.

به گفته مدیر عامل گروه سایپا،‌ خودرو 212 سایپا استانداردهای اروپا را کسب کرده و به زودی رونمایی می‌شود. همچنین مشتریان سایپا می توانند قطعات اصل را با برند سیپارت به صورت آنلاین خریداری کنند و سال آینده در گروه سایپا به سود عملیاتی می‌رسیم.

وی اظهار کرد: اگر در سال های اخیر تویوتا، رنو و نیسان در ایران بودند، باید بدانیم که بازیگران جدیدی وارد بازار خودرو ایران می‌شوند.

در ادامه سفیر کره جنوبی در ایران خطاب به خودروسازان خارجی با بیان اینکه ایران، جایی برای فروش خودروها نیست، گفت: صنایع خودروی ایران در آینده ای نزدیک جایگاه ویژه ای می یابد.

کیم سونگ در چهاردهمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران گفت: کره جنوبی تصمیم دارد که مردم دو کشور را نزدیک کرده و تلاش های زیادی در این حوزه انجام دهیم؛ پس اگر ایرانی ها خودروی کره ای بخرند، حس دوستانه ای بین دو کشور به وجود می آید.

سفیر کره جنوبی افزود: باید بتوانیم پتانسیل های ایران در خودرو را درک کنیم؛ بر این اساس اگر بدانیم ایران با ٨٠ میلیون جمعیت، چه بازاری دارد و توانایی مردم چقدر است؛ تازه اول کار  هستیم. در حالی که معتقدیم ایران مشتریان خوب و ظرفیت صنعتی مناسبی داشته و قابلیت تولید مهره های کوچک تا موشک را دارد.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم خودرو خوبی را تولید کنیم، باید با ایران مشارکت کنیم و این، فرصت خوبی برای خارجی ها است تا بتوانند چهره و توانمندی واقعی ایران را درک کنند؛ این در حالی است که ایران با این همه توانمندی مردمی و صنعتی، ریسک کرده و به زودی به طور قابل توجهی در صنعت خودرو دنیا جایگاه خواهد یافت، پس این فرصتی برای رقابت با شرکت های خارجی است.

قرارداد پشت قرارداد

در ادامه همایش پس از تقدیر گروهی و جمعی فعالان صنعت خودرو از وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا نعمت زاده گفت: ما ٨ سال تحریم ظالمانه را پشت سر گذاشتیم و ایران به هر آنچه که می گوید، پای آن می ایستد و معتقدیم بخشی از جهان امروز هستیم.

وی با بیان اینکه تبلیغات سوء به روشی بود که مانند زمان جنگ تحمیلی که به صدام کمک کردند و بعد خودشان آن را اعدام کردند، بر علیه ایران تحریم وضع شد، افزود: امیدواریم همه به خصوص فعالان اقتصادی قدر توافق برجام را بدانند و برای حفظ فضای به وجود آمده تلاش کنند؛ چراکه هر لحظه برای خودش ارزش دارد و اگر این لحظات را از دست بدهیم، نمی توان آن را جبران کرد.

نعمت زاده ادامه داد: ما با اروپا مذاکرات خوبی شروع کردیم؛ اول مشارکت ایران خودرو با پژو، بعد سیتروئن و بعد هم رنو که امیدواریم به نتیجه برسد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با آلمان ها در زمینه خودروهای تجاری و سواری قرارداد می بندیم، افزود: جلسات خوبی با سوئدی ها داشتیم و وزیر سوئد امروز (یکشنبه) به بازدید یکی از سایت های خودرو رفته و کلنگ سایت جدید را زده است.

وی با بیان اینکه با کره جنوبی صحبت کردیم و آنها متعهد شدند که در ایران سرمایه گذاری کنند، اظهار داشت: به آنها گفتم که به ایران بیایید و سرمایه گذاری کنید؛ اکنون هم ظاهرا  به عقل آمده اند که بیایند و قراردادی با یکی از شرکتهای خودروساز داشته باشند.

نعمت زاده با اعلام اینکه بازار ایران بزرگ است و جوانان تحصیلکرده مستعدی دارد که بزرگترین سرمایه اش است، افزود: می خواهیم با همکاری یکدیگر کار کنیم و درخواست ما این است که شرکت های خارجی، بخشی از مراکز تحقیقاتی را به ایران بیاورند.

وی افزود: وقتی کار را شروع کردم، دیدم برخورد منفی با خودرو وجود دارد؛ اما به حق نیست؛ بنابراین به مدیران اعلام کردم که باید چهره بیرونی صنعت خودرو را درست کرده و کیفیت، خدمات پس از فروش و گارانتی ها باید اصلاح شود؛ بر این اساس اولین کاری که انجام شد، این بود که برنامه راهبردی ١٠ ساله صنعت خودرو را تا ١٤٠٤ تدوین کردیم؛ البته در طول اجرا، اصلاحاتی نیاز دارد.

نعمت زاده با بیان اینکه کشور ما نیاز به تولید ٢٥٠ هزار گیربکس اتوماتیک دارد، گفت: بنابراین موضوع مشتریان که صاحبان اصلی فعالیت های اصلی هستند و باید سیستم اصلاح شود.

وی ادامه داد: ٢٥ درصد مشکلات مردم کمبود قطعات بوده است؛ اما اکنون دیگر  بهانه تحریم را هم نداریم، بنابراین جز انضباط مدیریت، چیزی دیگری نیاز نداریم؛ البته مدیریت تعمیرگاهها هم باید منضبط شود که بر این اساس، در زمینه های سیاست گذاری، آیین نامه های مختلف را اصلاح و تصویب کردیم.

وزیر صنعت معدن و تجارت ادامه داد: قطعه سازی نیاز به زمان بندی و مدیریت دارد تا قطعه ای ساخته نشود که ریجکت شود.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

منبع:خودرونامه

نظرات کاربران

آخرین عناوین