• گروه مطلب:
  • کد مطلب:23839
  • زمان انتشار:سه شنبه 7 بهمن 1399-8:53

خودرونامه: گزارش کیفی خودروهای داخلی در حالی اعلام شد که دو محصول جدید ایران خودرو و سایپا در آن غیبت دارند. 
غیبت تارا و شاهین در گزارش کیفی

در این گزارش که به آذر مربوط است، ۳۲ محصول سواری به چشم می‌آید، با این حال نه شاهین و نه تارا هیچکدام در لیست خودروهای تحت ارزیابی نیستند. هر دو محصول توسط ایران خودرو و سایپا پیش فروش شده و در آینده‌ای نه چندان دور قرار است تحویل مشتریان شوند، با این حال مشخص نیست کیفیت آنها در چه سطحی قرار دارد. در گزارش آذر اما تفاوت چندانی در مقایسه با گزارش آبان از حیث تغییر و تحولات کیفی به چشم نمی‌آید و تنها دو محصول مزدا ۳ و ساینا به جمع خودروهای تحت ارزیابی اضافه شده‌اند. تنها خودروهای پنج ستاره گزارش کیفی آذر نیز مزدا ۳ و پژو ۲۰۰۸ هستند و سایر محصولات هم بین دو تا چهار ستاره به دست آورده‌اند. تنها خودروهای دو ستاره در گزارش کیفی آذر نیز پژو ۴۰۵ تولیدی سایت خراسان ایران خودرو و ام وی‌ام ایکس ۳۳ مدیران خودرو هستند.

 

ضدحال شورای رقابت به خودروسازان

خودرونامه: در روزهایی که خودروسازان در انتظار دریافت مجوز جدید افرایش قیمت محصولات خود بودند، رضا شیوا رییس شورای رقابت اعلام کرد: تا پایان سال قیمت‌ها دست نخواهند خورد. تا پیش از این، خودروسازان این امکان را داشتند که با دریافت نرخ تورم بخشی حوزه خودرو، قیمت محصولاتشان را به روز کنند. آنها طی امسال سه مرحله افزایش قیمت را اعمال کردند و منتظر مجوز چهارم بودند، اما حالا دیگر امکان بالا بردن نرخ محصولاتشان را ندارند. این تنها ضد حال شورای رقابت به خودروسازان نبود، چه آنکه به گفته شیوا، مصوبه آزادسازی قیمت خودروهای کم تیراژ نیز به حالت تعلیق درآمده است. با توجه به این دو تصمیم شورای رقابت، خودروسازان باید محصولات خود را با قیمت‌های فعلی به فروش برسانند و بنابراین ممکن است هم تولید و هم تحویل خودروها، به مشکل بخورد. حتی این امکان هست که خودروسازان در راستای زیاندهی کمتر روی به دپوی عمدی محصولات خود بیاورند، چه آنکه گفته می‌شود در حال حاضر نیز این اقدام از سوی آنها صورت می‌گیرد.

 

بازار خودرو روی دنده افت

خودرونامه: بازار خودرو تحت تأثیر کاهش نرخ ارز، باز هم روندی نزولی را به خود گرفت. بنا به گفته فعالان بازار، قیمت خودروها با توجه به کاهش نرخ ارز طی هفته گذشته، روندی نزولی داشت و این اتفاق، هم در مورد مدل‌های داخلی و هم در مورد خارجی‌ها رخ داد. البته با توجه به اینکه در ادامه نرخ ارز بالا رفت، منحنی قیمت خودرو نیز افزایشی شد، هرچند تقاضای چندانی در بازار به چشم نمی‌آید. با توجه به آزاد شدن درج قیمت در سایت‌ها، اطلاعات موجود نشان می‌دهد در حال حاضر کف قیمت همچنان زیر ۱۰۰ میلیون تومان و مخصوص پراید است. همچنین خودروهای وارداتی نیز افت قیمت زیادی را طی دو ماه و نیم گذشته تجربه کرده‌اند، تا جایی که مدل‌های ۲۰۱۶ چند ۱۰۰ میلیون تومان افت را به خود می‌بینند. به عنوان مثال، هیوندای سانتافه ۲۰۱۶ را در حال حاضر می‌توان با کمتر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خرید.

 

عامل نارضایتی از فروش خودروسازان

خودرونامه: طبق گزارش اخیر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در بخش سنجش رضایت مشتریان از خدمات فروش خودرو طی سال ۹۸، «تأخیر در تحویل» بیشترین نارضایتی مشتریان را رقم زده است. در این گزارش، میزان رضایت مشتریان از خدمات فروش شش شرکت ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو، کرمان موتور، مدیران خودرو و بهمن موتور مورد بررسی قرار گرفته است. در این بین، بیشترین امتیاز رضایتمندی مشتریان از فروش (۷۰۴ امتیاز)، به مدیران خودرو رسیده و پس از آن، بهمن موتور با امتیاز ۶۵۴ و کرمان موتور با امتیاز ۶۱۴، رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین پارس خودرو با امتیاز ۵۹۷ در رده چهارم جا گرفته و ایران خودرو و سایپا نیز به ترتیب با کسب امتیاز ۵۹۵ و ۵۳۹، رده پنجم و ششم را به دست آورده‌اند. نارضایتی مشتریان از پروسه تحویل خودروهای داخلی طی سال ۹۸ اما با موضوع افت تولید در ارتباط است، هرچند انتظار خودروسازان برای دریافت مجوز قیمت نیز احتمالاً در رخ دادن این اتفاق بی تأثیر نبوده است.

 

چهره هفته: منوچهر منطقی

ایرادهای منطقی

خودرونامه: چهره این هفته را به "منوچهر منطقی" اختصاص داده‌ایم، مدیرعامل سابق ایران خودرو که پس از مدت‌ها گفت و گویی خودرویی را انجام داده و حسابی از اوضاع این صنعت ایراد گرفته است. منطقی حدود هفت سال مدیرعامل ایران خودرو بود و پس از آن وارد فعالیت‌های فضایی و همچنین امور مربوط به ساخت هواپیما شد. وی در گفت و گوی اخیر خود با خبرگزاری تسنیم، به چالش‌های حال حاضر خودروسازی کشور پرداخته و از فرصت‌های هدر رفته گفته است. منطقی در بخشی از این گفت و گو عنوان کرده که «داخلی‌سازی صندلی هنر نیست، ما دانش طراحی داریم ولی زیرساخت نداریم. ما در واقع سرهم بندی می‌کنیم نه خودروسازی.». منطقی همچنین در مورد حذف نرخ گذاری دستوری نیز گفته «آزادسازی قیمت با آزادی از هفت دولت فرق دارد؛ خودروساز باید فکری به حال کاهش هزینه بکند و قیمت‌ها طوری تعیین شوند که با جیب مردم متناسب باشند». به گفته وی، خودروسازی ایران طی دهه ۹۰ از مسیر حرفه‌ای خود فاصله گرفته است.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.