
با توجه به تولید نزدیک به ۱۷۶ هزار دستگاه در مدت مشابه سال گذشته، تیراژ خودروهای بخش خصوصی حدود ۲۹ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که خودروسازان خصوصی طی دو تا سه سال گذشته روندی رو به رشد در تولید داشتند و در سال ۱۴۰۲ تیراژ آنها از ۳۰۰ هزار دستگاه عبور کرده بود.
با در نظر گرفتن تولید حدود ۱۲۵ هزار دستگاهی در هشت ماه امسال، برای دستیابی مجدد به قله تولید ۳۰۰ هزار دستگاه، بخش خصوصی باید ظرف چهار ماه باقیمانده سال ۱۷۵ هزار دستگاه دیگر تولید کند؛ اتفاقی که با توجه به شرایط فعلی و چالشهای موجود، بعید به نظر میرسد.
به نظر میرسد کند شدن روند تأمین قطعات که ریشه در کمبود ارز دارد، مهمترین دلیل کاهش تولید خودروسازان خصوصی یا همان مونتاژکاران باشد.
طبق گزارش وزارت صمت، به جز گروه بهمن و آرینپارسموتور، سایر خودروسازان خصوصی با افت تولید نسبت به سال گذشته روبهرو شدهاند.
بر این اساس:
با احتساب تولید دو خودروساز بزرگ کشور (ایرانخودرو و سایپا) که در مجموع تا پایان آبان به حدود ۵۸۷ هزار دستگاه رسیده، کل تولید خودروهای سواری در کشور حدود ۷۱۲ هزار دستگاه بوده است.
با توجه به آمار مشابه سال گذشته، کل تولید خودرو در کشور حدود ۱۴ درصد کاهش پیدا کرده است.


