
در این زمینه تازه ترین آمار ارائهشده از سوی خودروسازان به سازمان بورس حکایت از آن دارد که تولید محصولات سواری توسط سه خودروساز بزرگ کشور در هفتماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۹ درصد کاهش یافته؛ همزمان، شمار خودروهای ناقص نیز افزایش چشمگیری را تجربه کرده است.
طبق گزارش ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو به سازمان بورس، سه خودروساز بزرگ از ابتدای سال جاری تا انتهای مهرماه ۴۵۵ هزار و ۳۳۳ دستگاه خودروی سواری تولید کردهاند، این در شرایطی است که در مدت مشابه سال ۱۴۰۳ این رقم به ۵۰۰ هزار و ۱۸۵ دستگاه میرسید. بر این اساس در مدت زمان یاد شده تولید سواری این شرکتها ۴۴ هزار و ۸۵۲ دستگاه معادل حدود ۹ درصد کمتر شده است.
علاوه بر این تولید ماهانه خودروسازان نیز با افت همراه بوده است. طبق این گزارش در ماه ابتدایی پاییز سه خودروساز بزرگ کشور ۷۵ هزار و ۷۳۵ دستگاه خودروی سواری تولید کردهاند. در شهریورماه اما تولید آنها به ۸۲ هزار و ۴۴۰ دستگاه میرسید بنابراین تولید سواری آنها در مهرماه نیز نسبت به شهریور با افت ۶ هزار و ۷۰۵ دستگاهی و ۸.۱ درصدی مواجه بوده است.
این افت تولید در حالی رقم میخورد که در هفت ماهه امسال خودروسازان دوبار افزایش قیمت را تجربه کردهاند. روال تاکنون بر این قرار بوده که خودروسازان بعد از هر بار افزایش قیمت، تولید خود را افزایش میدادند. اما این بار با اینکه یک بار در خرداد ماه و یک بار هم در مهر رشد قیمت داشتند باز هم با افت تولید مواجه بودند. دلیل این موضوع را تا حد زیادی میتوان به تعهدات معوق و تحویل خودرو به قیمت قبل (طبق دستور وزارت صمت) نسبت داد. ایرانخودرو پیشتر این موضوع را به عنوان دلایل رشد زیان عملیاتی این شرکت در نیمه ابتدایی امسال بیان کرده بود. ششم آبان ماه امسال عادل پیرمحمدی، عضو هیاتمدیره و مدیرعامل ایران خودرو در نامهای به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس در توضیح رشد زیان عملیاتی اعلام کرده بود که ۲۰۸ هزار دستگاه تعهدات معوق از سال گذشته با قیمت مصوب سال پیش در ابتدای سال وجود داشته است. با توجه به رشد هزینههای تولید در سال جاری، تحویل این تعهدات با قیمت مصوب سال گذشته، احتمالا در مسیر تامین مالی خودروسازان ایجاد مشکل کرده است. عدم قیمتگذاری خودرو در سهماهه ابتدایی سال و اختلافات بین خودروساز و سیاستگذاران را میتوان از دیگر عوامل افت تولید در هفت ماهه امسال تلقی کرد.
اما نکته قابلتوجه دیگر در آمار تولید هفت ماهه شرکتهای خودروساز، رشد تولید خودروهای ناقص است. البته بین این سه شرکت تنها ایرانخودرو به طور جداگانه آمار این خودروها را اعلام میکند. بر این اساس این شرکت از ابتدای سال جاری تا انتهای مهرماه سههزار و ۸۴۴ دستگاه خودروی ناقص تولید کرده که دوهزار و ۶۴۶ دستگاه آن تنها مربوط به مهرماه است. به عبارت دیگر حدود ۶۹ درصد از کل خودروهای ناقص ایرانخودرو تنها در مهرماه تولید شدهاند. سایپا و پارسخودرو اما تعداد ناقصیهای خود را به طور شفاف اعلام نمیکنند اما با توجه به اینکه مشکل تامین قطعه برای این شرکتها اگر بیشتر از ایرانخودرو نبوده باشد، کمتر هم نبوده میتوان گفت که تولید محصولات این شرکتها نیز احتمالا افزایش پیدا کرده است.
در واقع خودروسازان از ابتدای سال تاکنون به شدت درگیر مشکلات مربوط به تامین قطعه بودهاند که همین موضوع موجب رشد تولید خودروهای ناقص آنها شده است. چالش تامین قطعه نیز از دو موضوع نشات میگیرد. دلیل اول آن رشد بدهیهای خودروسازان به تولیدکنندگان قطعه است که تامین مالی و تولید خود قطعهسازان را نیز با مشکل مواجه کرده است. دلیل دوم نیز فعالسازی مکانیسم ماشه است که در اوایل مهرماه کلید خورد این موضوع موجب شده که تامین قطعات وارداتی تا حدی سخت شود یا دست کم میتوان گفت که هزینه تامین قطعه را افزایش داده است.
جزئیات تولید خودروسازان
اما بین سه خودروساز بزرگ کشور، تنها ایرانخودرو است که در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد تولید را ثبت کرده است.
این خودروساز از ابتدای سال تا انتهای مهرماه ۳۱۹ هزار و ۲۴۱ دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده است. این شرکت در مدت مشابه سال گذشته، ۲۸۹ هزار و ۹۷۷ دستگاه تولید داشت. بنابراین تیراژ این شرکت در مدت زمان یاد شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۹ هزار و ۲۶۴ دستگاهی معادل ۱۰.۱درصد را تجربه کرده است.
در این بین بیشترین تولید آبیپوشان جاده مخصوص به گروه پژو اختصاص دارد که درحالحاضر فقط پژو ۲۰۷ از این خانواده به تولید میرسد. این شرکت در بازه زمانی تحت بررسی، ۹۷ هزار و ۲۱۸ دستگاه پژو تولید کرده است. با توجه به تولید ۱۰۲هزار و ۹۴۴ دستگاهی خانواده پژو در هفتماهه سال گذشته، ایرانخودروییها در تولید اعضای این خانواده افت ۵.۵ درصدی داشتهاند.
در بین دیگر محصولات ایرانخودرو، گروه سورن تیراژ ۸۵هزار و ۵۳۵ دستگاهی را از ابتدای سال جاری تا انتهای مهرماه از خود به جا گذاشته است. با در نظر گرفتن تیراژ ۶۲هزار و ۵۰۵ دستگاهی این گروه خودرویی در مدت مشابه سال گذشته، ایرانخودروییها توانستهاند تولید در این گروه را ۳۶.۸ درصد افزایش دهند. همچنین ایرانخودرو اعلام کرده طی این مدت ۵۲هزار و ۳۶۱ دستگاه دنا را به تولید رسانده است. با توجه به تیراژ ۴۹هزار و ۵۴۸ دستگاهی این خودرو در مدت مشابه سال پیش، تولید دنا ۵.۷ درصد افزایش را تجربه کرده است. دیگر محصول ایرانخودرو به نام رانا در مجموع در آمار هفتماهه تیراژ ۷هزار و ۲۸۳ دستگاهی را ثبت کرده است. این خودرو در هفتماهه سال پیش، به میزان ۹ هزار و ۸۲۲ دستگاه تولید شده بود بنابراین تولید این محصول با افت ۲۵.۸ درصدی مواجه بوده است. علاوه بر این ایرانخودروییها در مدت زمان مذکور ۱۲ هزار و ۸۹۱ دستگاه هایما را مونتاژ کردهاند، این در حالی است که در مدت مشابه ۱۴۰۳، تیراژ این مونتاژی چینی ۸هزار و ۸۳۹ دستگاه بود. بر این اساس تولید این خودروی مونتاژی رشد ۴۵.۸ درصدی داشته است.
طبق آمار منتشره در کدال، ایرانخودرو در مدت زمان یادشده ۴۹ هزار و ۴۸۹ دستگاه تارا تولید کرده است. این خودروساز در هفتماهه سال گذشته به میزان ۳۹ هزار و ۷۷ دستگاه از این محصول را به تولید رسانده بود. بنابراین تولید تارا در این مدت زمان رشد ۲۶.۶ درصدی داشته است. در آمار تولید ایرانخودرو بخش دیگری به نام «دیگر محصولات» تعریف شده که تولید ایرانخودرو در این بخش ۱۴ هزار و ۴۶۴ دستگاه بوده است. همچنین آیتمی به نام خودروهای تولیدی تجارینشده سایتها وجود دارد که به خودروهای ناقص اشاره دارد. همانطور که اشاره شد عدددرجشده در مقابل آن، سههزار و ۸۴۴ دستگاه است.
اما سری بزنیم به دومین خودروساز بزرگ کشور، سایپا در هفتماه گذشته ۹۹ هزار و ۱۸۲ دستگاه خودروی سواری تولید کرده که این رقم در مدت مشابه پارسال به میزان ۱۵۰ هزار و ۷۰۶دستگاه بوده است. بنابراین در این مدت زمانی نارنجیپوشان جادهمخصوص ۵۱ هزار و ۵۲۴ دستگاه، معادل ۳۴.۲ درصد کمتر، تولید خودروی سواری داشتهاند.
بیشترین حجم از سبد محصولات این شرکت در هفتماه ابتدایی سال به خانواده ایکس ۲۰۰ (تیبا، کوئیک و ساینا) اختصاص داشته است. طبق اعلام سایپا این شرکت در این مدت ۷۹ هزار و ۹۱۴دستگاه خودرو از این گروه تولید کرده است. این رقم در مدت مشابه سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه بوده است، بنابراین در این مدت زمان تولید این محصولات سایپا به میزان ۳۳.۴درصد کمتر شده است. سایپا همچنین در مدت مذکور ۱۹هزار و ۲۶۸دستگاه از خانواده شاهین را به تولید رسانده است. این در حالی است که هفتماه ابتدایی پارسال تیراژ شاهین ۳۰هزار و ۶۹۹ دستگاه بود. بنابراین تولید شاهین در این بازه کاهش قابلتوجه ۳۷.۲درصدی داشته است. دومین خودروساز بزرگ ایران در بازه زمانی تحت بررسی تنها همین دو گروه خودرویی را به تولید رسانده است.
سومین خودروساز بزرگ کشور در مهرماه تولید خودروی جدیدی را آغاز کرده است. پارسخودرو اما همچنان با افت شدیدی در تولید سواری خود در آمار هفتماهه مواجه است. این زیرمجموعه سایپا در مدت زمان یاد شده ۳۶ هزار و ۹۱۰ دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده است. در مقایسه با تیراژ ۵۹ هزار و ۵۰۲ دستگاهی مدت مشابه پارسال، تولید این شرکت ۲۲ هزار و ۵۹۲ دستگاه معادل ۳۸ درصد کمتر شده است. طبق گزارش ارسالی به بورس، گروه Q۲۰۰ پارسخودرو تیراژ ۲۸ هزار و ۱۳۷ دستگاهی در هفتماه گذشته داشته که نسبت به همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۳ با تیراژ ۳۹ هزار و ۲۳۳ دستگاهی، از افت ۲۸.۳ درصدی تولید این گروه خودرویی حکایت دارد.
خودروساز سوم ایران همچنین در هفتماه ابتدایی سال ۸ هزار و ۷۲۸ دستگاه سهند را به تولید رسانده است. سهند در مدت مشابه سال گذشته ۸ هزار و ۲ دستگاه تولید شد. بر این اساس تولید سهند در مدت یاد شده ۹ درصد بیشتر شده است. پارسخودروییها همچنین تولید پارس نوآ را به تازگی شروع کردهاند که عدد درج شده در مقابل آن ۴۵ دستگاه است، تمام این ۴۵ دستگاه نیز در مهرماه تولید شده است.
اما برخی محصولات نیز در هفت ماهه سال گذشته توسط پارسخودرو تولید میشد که حالا این شرکت تولید آنها را متوقف کرده است. بر این اساس در مدت مشابه سال قبل آنها هزار و ۲۳۴ دستگاه کوئیک معمولی و ۱۱ هزار و ۳۳ دستگاه سایناS را نیز تولید کرده بودند اما اکنون تولید این خودروها به صفر رسیده است.
تولید ماهانه خودروی سواری
آمار منتشر شده در کدال نشان میدهد که تولید خودروی سواری در مهرماه امسال نسبت به شهریور با افت همراه بوده است. بر این اساس خودروسازان در ماه ابتدایی پاییز ۷۵هزار و ۷۳۵ دستگاه خودروی سواری تولید کردهاند، این در شرایطی است که این رقم در شهریورماه به ۸۲ هزار و ۴۴۰دستگاه میرسید. بنابراین تولید ماهانه خودروسازان طی یک ماه گذشته ۶ هزار و ۷۰۵ دستگاه معادل ۸.۱ درصد کاهش یافته است.
ایرانخودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور در شهریورماه ۶۲ هزار و ۲۴۸ دستگاه تولید خودروی سواری داشته است. تیراژ مهر این خودروساز به ۵۵ هزار و ۷۷۴دستگاه میرسد، بنابراین آبیپوشان جاده مخصوص در این مدت زمان افت ۶ هزار و ۴۷۴ دستگاهی و ۱۰.۴ درصدی را در تولید خودروی سواری خود ثبت کردهاند. سایپا نیز تولید ۱۴ هزار و ۵۸۷ دستگاهی را در هفتمین ماه از سال داشته که در مقایسه با تیراژ ۱۵ هزار و ۱۷۴ دستگاهی شهریور افت ۵۸۷ دستگاهی و ۳.۹ درصدی را به خود میبیند. پارسخودرو اما تنها خودروسازی است که در مهرماه نسبت به شهریور کمی رشد تولید داشته است. این خودروساز که تولید ۵هزار و ۱۸ دستگاهی در شهریورماه داشت، طی ماه گذشته ۵هزار و ۳۷۴ دستگاه خودروی سواری تولید کرده تا تولید آن در هفتمین ماه از سال نسبت به شهریور رشد ۳۵۶ دستگاهی داشته و افزایش ۷.۱ درصدی را ثبت کند.
منبع: دنیای اقتصاد

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

