به گزارش خودرونامه به نقل از ایسنا، پس از درگیری مرزی خونین سال ۲۰۲۰ میان نیروهای هند و چین در منطقه هیمالیا، که به تیرگی روابط دو کشور منجر شد، اغلب شرکتهای چینی با محدودیت در صدور ویزا برای مدیران خود روبهرو شدند. بیوایدی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و مجبور شده جلسات مهم خود را به خارج از هند (در کشورهایی مانند سریلانکا، نپال و سنگاپور) منتقل کند.
به گفته منابع آگاه، کتسو ژانگ، مدیرعامل بیوایدی در هند، از زمان ترک دفتر این شرکت در شهر چنای، با وجود تلاشهای دولت هند برای تسهیل سفر او، موفق به دریافت مجوز کار نشده و اکنون از توکیو بر بازارهای منطقهای نظارت دارد. نبود حضور میدانی، چالشی جدی برای شرکتهای تولیدی بهشمار میرود، زیرا تصمیمگیریهای سریع، مدیریت بهرهوری و ارتباط با بازار بهویژه در کشورهایی مانند هند، نیازمند حضور فعال و مستمر است.
محدودیتهای سفر تا ماه مارس نیز ادامه داشت و حتی باعث شد بسیاری از کارکنان شرکتهای محلی هند نتوانند برای حضور در نشست فروشندگان بیوایدی در شنژن، ویزا دریافت کنند.
با وجود این مشکلات، بیوایدی توانسته جایگاه قابلتوجهی در بازار هند بهدست آورد و فروش نیمه نخست سال ۲۰۲۵ آن تقریباً معادل کل فروش سال گذشته بوده است. با این حال، دولت هند رسماً اعلام کرده که از سرمایهگذاری شرکتهای چینی استقبال نمیکند و پیشتر نیز طرح یکمیلیارد دلاری بیوایدی برای ساخت کارخانهای با همکاری شریک هندی را رد کرده است. این تصمیم، شرکت چینی را از دریافت مزایای تعرفهای برای واردات خودروهای برقی محروم کرده است.
در مقابل، شرکت آمریکایی تسلا توانسته مسیر متفاوتی طی کند. مدیرعامل آن، ایلان ماسک، امسال با نخستوزیر هند دیدار داشته و این شرکت اولین نمایشگاههای خود را در هند راهاندازی کرده است. با این حال، تسلا نیز برنامهای برای تولید داخلی ندارد و با تعرفههای سنگین وارداتی مواجه است.
با وجود این، برخی نشانههای بهبود در روابط دیده میشود؛ از جمله اینکه دولت هند اخیراً صدور ویزای توریستی برای اتباع چینی را از سر گرفته است اقدامی که شاید مقدمهای برای کاهش تنشهای اقتصادی و تجاری باشد.
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست