به گزارش رویترز، این شرکت در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر کرد، اعلام کرد که تاثیر تعرفهها باعث کاهش ۱.۳میلیارد یورویی سود عملیاتی آن در ششماهه نخست سال شدهاست.به همین دلیل، حاشیه سود پیشبینیشده برای سال جاری از محدوده قبلی ۵.۵ تا ۶.۵ درصد به ۴ تا ۵ درصد کاهش یافتهاست.همچنین، انتظار میرود میزان فروش سالانه که پیشتر رشد تا ۵ درصدی برای آن در نظر گرفته شده بود، در نهایت در سطحی مشابه سال گذشته باقی بماند.
در سهماهه دوم امسال، فولکسواگن سود عملیاتی ۳.۸میلیارد یورویی را به ثبت رسانده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد کاهش داشتهاست.افزایش فروش خودروهای برقی با حاشیه سود کمتر، هزینههای بازسازی ساختار شرکت و اعمال تعرفهها، از دلایل اصلی این افت عنوان شدهاند.
اگرچه در مجموع نیمه نخست سال، تحویل جهانی خودروهای فولکسواگن ۱.۵ درصد رشد داشته، اما در بازار ایالات متحده با افتی حدود ۱۰ درصدی مواجه شدهاست.در همین مدت، آمریکای شمالی سهمی ۱۸.۵ درصدی از درآمد فروش جهانی گروه را به خود اختصاص دادهاست. اولیور بلوم، مدیرعامل گروه فولکسواگن، در تماس با سرمایهگذاران تاکید کرد که شرکت باید روند کاهش هزینهها را با شتاب بیشتری دنبال کند.وی گفت: «باید اجرای برنامههای صرفهجویی را تسریع کنیم؛ چرا که نمیتوانیم فرض را بر این بگذاریم که تعرفهها موقتی هستند.»
شرکت فولکسواگن و سایر خودروسازان اروپایی همچنان در تلاشاند تا اتحادیه اروپا را به توافقی با آمریکا برای کاهش تعرفههای فعلیترغیب کنند.این تعرفهها از آوریل سال جاری بر بسیاری از محصولات اروپایی از جمله خودرو، فولاد و آلومینیوم اعمال شدهاند.گزارشها حاکی از آن است که امکان جایگزینی این تعرفهها با نرخ ثابت ۱۵ درصدی در قالب توافقی تازه وجود دارد.
آرنو آنتلیتز، مدیر مالی فولکسواگن، اعلام کرد که در صورت دستیابی به توافقی مشابه با ژاپن، حاشیه سود سالانه شرکت احتمالاً در میانه بازه پیشبینیشده قرار خواهد گرفت.او همچنین هشدار داد که با گذر زمان و ورود به نیمه دوم سال، دستیابی به اهداف مالی دشوارتر میشود. با وجود افزایش تحویل جهانی، عملکرد برخی برندهای کلیدی گروه بهشدت تحتتاثیر قرار گرفتهاند.در سهماهه دوم، سود عملیاتی پورشه بیش از ۹۰ درصد کاهش یافت و به ۱۵۴میلیون یورو رسید.آئودی نیز با افت ۶۴ درصدی، سود عملیاتی ۵۵۰میلیون یورویی را ثبت کرد.این دو برند به دلیل نداشتن خطوط تولید در خاک آمریکا، بیشترین آسیب را از سیاستهای تعرفهای متحمل شدهاند.
بلوم ابراز امیدواری کرد که این دو برند از سال ۲۰۲۶ وارد مسیر بهبود شوند و افزود: «انتظار داریم در سال جاری به پایینترین سطح برسیم و از سال آینده حرکت به سمت بازیابی آغاز شود.»
منبع: دنیای اقتصاد
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست