بررسی «دنیای اقتصاد» از قیمت ۱۰خودروی وارداتی در بازه زمانی ۱۶فروردین تا ۲۵تیر نشان میدهد که این خودروها به طور میانگین با کاهش ۱.۱درصدی مواجه بودهاند. در این میان، یک خودرو ثبات قیمتی، چهار خودرو افت قیمت و پنج خودرو رشد قیمت را نشان میدهند.
در شرایطی که پیشبینی میشد قیمت خودروهای وارداتی با توجه به افزایش تعرفه واردات در بودجه ۱۴۰۴ و جهش نرخ ارز در فروردین ماه، با افزایش چشمگیری مواجه شود، اما برخلاف تصورات، بازار خودروهای وارداتی در سال جدید نه تنها افزایش قیمت چندانی به خود ندیده بلکه بسیاری از خودروها کاهش قیمت یا ثبات را تجربه کردهاند. شاید بتوان دو دلیل مهم را برای وضعیت بازار در بازه زمانی ۱۶ فروردین ماه تا روز گذشته عنوان کرد.
در یک دهه گذشته همواره نرخ ارز بهعنوان محرک بازار شناخته میشد و رابطه خطی بین جهش دلار و قیمت خودرو برقرار بود اما حالا کارشناسان میگویند با رشد قیمت دلار، بازار انتظار شوک ناگهانی را ندارد. دلار در بازار آزاد در ابتدای امسال به حدود ۱۰۰هزار تومان رسید اما در ادامه با احیای دیپلماسی و آغاز روند مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا، قیمت وارد کانال ۸۰هزار تومان شد. با شروع جنگ ۱۲روزه میان ایران و اسرائیل هم قیمت دلار نوسان محدودی داشت که حتی پس از آتشبس نیز به سرعت به کانال پایینتر بازگشت در واقع همزمان با دومین روز آتشبس، فعالان بازار ارز شاهد تداوم روند کاهشی نرخ دلار در بازار آزاد بودند.
قیمت دلار این هفته را هم تحتتاثیر اخبار مربوط به احتمال فعالسازی قریبالوقوع مکانیزم ماشه مسیر افزایشی را در پیش گرفت اما در پی انتشار این خبر که اروپا فعلا قصد انجام این کار را ندارد، قیمت دلار که روز دوشنبه وارد کانال ۸۹هزار تومانی شد، دیروز به حدود ۸۸هزار تومان رسید. بنابراین در حالی که پیشبینی میشد با رشد نرخ ارز قیمت بسیاری از کالاها از جمله خودرو افزایش پیدا کند، در واقعیت با ادامه روند کاهشی در سایه تقویت دیپلماسی، حجم معاملات به شدت کاهش یافت و کشف قیمت در بازار هم عملا اعتبار خود را از دست داد.
دومین دلیلی که روند بازار خودروهای وارداتی را در سال جاری برخلاف انتظارات رقم زد، آییننامه واردات خودروهای سواری بود که با تاخیری مثالزدنی در میانه جنگ ابلاغ شد. پیشتر آنچه پیشبینیها درباره رشد قیمت خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۴ را تحتتاثیر قرار داده بود، افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه واردات در قانون بودجه بود. واردات خودرو مانند عرضه از ابتدای امسال تقریبا متوقف بود که دلیل آن هم نبود آییننامه اجرایی واردات است که در قالب قانون بودجه ۱۴۰۴ باید از ابتدای امسال به اجرا درمیآمد اما خبری از آن نشد. در این بین، گرچه قانون بودجه تعرفه ۱۰۰درصدی را تعریف کرده بود اما به نظر میرسید دولت در حال عقبنشینی از آن است.
سرانجام آییننامه در ۲۶خردادماه و در میانه جنگ از راه رسید. بر اساس این آییننامه تعرفه واردات خودروهای بنزینی به ۲۰ تا ۱۹۰درصد رسیده است. این آییننامه، حقوق ورودی خودرو را کاهش داد و حتی در برخی گروههای تعرفهای که بر اساس حجم موتور تقسیم شدهاند، حقوق ورودی کمتر از میزان سال گذشته در نظر گرفته شده است. نکته حائز اهمیت در این آییننامه کاهش تعرفه خودروهای با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سیسی است که به ۲۰ تا ۴۰درصد رسیده. همین موضوع خط بطانی بر پیشبینیهای انجامشده در سال قبل کشید که بر اساس آنها انتظار میرفت با افزایش تعرفه واردات، قیمتها نیز با افزایش قابلتوجهی مواجه شوند اما در عمل این اتفاق نیفتاد.
نگاهی به بازار خودرو نشان میدهد که بعد از اتمام جنگ نیز تاکنون بازار خودرو از حالت بیحسی خارج نشده و به روال عادی بازنگشته است. البته قبل از این بحران هم بازار در وضعیت خوبی به سر نمیبرد و با تاخیر سیاستگذاران در قیمتگذاری و ابلاغ آییننامه اجرایی، عرضه خودرو به شدت کاهش پیدا کرده و رکود و بلاتکلیفی بر بازار حاکم شده است که حالا تاثیر این شرایط را روی قیمتها شاهد هستیم.
جزئیات تغییرات قیمتی وارداتی ها
در این گزارش تغییرات قیمتی ۱۰خودروی وارداتی در بازه زمانی ۱۶فروردینماه تا روز گذشته زیر ذرهبین قرار گرفته است. بررسی قیمتی نشان میدهد که قیمت خودروهای وارداتی در روز گذشته نسبت به ۱۶فروردینماه، به طور میانگین کاهش ۱.۱درصدی را تجربه کردند. در این بین، یک خودرو ثبات قیمتی، چهار خودرو افت قیمت و پنج خودرو رشد قیمت را نشان میدهند.
رکورددار افت قیمت در میان ۱۰خودروی بررسی شده، مربوط به سوزوکی بالنو است که کاهش ۲۶۰میلیونتومانی معادل ۱۱.۸درصدی را تجربه کرده. این خودرو در ابتدای امسال به مبلغ ۲میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان بود اما روز گذشته بهای آن به یکمیلیارد و ۹۴۰میلیون تومان رسید.
بعد از سوزوکی بالنو نوبت به هیوندای النترا میرسد که کاهش ۳۵۰میلیونی معادل ۱۰.۶درصد را به ثبت رساند. قیمت این خودرو که در بعد از تعطیلات نوروزی در ۱۶فروردینماه، به مبلغ سهمیلیارد و ۳۰۰میلیون تومان بود، دیروز به ۲میلیارد و ۹۵۰میلیون تومان رسید.
سومین افت قیمت مربوط به خودروی هونگچی است که کاهش ۱۰۰میلیونتومانی معادل ۵.۸درصد را تجربه کرد. این خودرو در ابتدای امسال به قیمت یک میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان در بازار موجود بود اما روز گذشته با کاهش ۱۰۰میلیون تومانی به یک میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان رسید.
در بین خودروهای وارداتی بررسی شده، یک خودرو دیگر هم کاهش قیمت را نشان میدهد. هیوندای اکسنت در بازه زمانی ۱۶فروردین تا ۲۵تیرماه، کاهش ۵۰میلیونتومانی معادل ۲درصد را تجربه کرد. این خودرو در ۱۶فروردینماه، ۲میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان قیمت خورد اما بهای آن روز گذشته به ۲میلیارد و ۳۵۰میلیون تومان رسید.
در میان خودروهای وارداتی، پنج خودرو با رشد قیمت مواجه شدند. رکورد افزایش قیمت توسط کیا سلتوس زده شد. این خودرو رشد ۲۵۰میلیونتومانی معادل ۷.۶درصد را تجربه کرد. بهای کیا که در ۱۶فروردینماه، سهمیلیارد و ۲۵۰میلیون تومان بود، دیروز با افزایش ۲۵۰میلیونتومانی به سهمیلیارد و ۵۰۰میلیون تومان رسید.
خودروی دیگری که در این بازه زمانی، رشد قیمت را تجربه کرد، فیات ۵۰۰ بود که ۲۰۰میلیون تومان معادل ۷.۶درصد افزایش قیمت داشت. این خودرو در ابتدای امسال ۲میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان قیمت خورد اما دیروز بهای آن با افزایش نسبی به ۲میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان رسید.
خودروی بعدی که رشد قیمت را تجربه کرد و در جایگاه سوم قرار میگیرد، جتا VS۵ توربو است که رشد ۱۳۰میلیونتومانی معادل ۵.۳درصد را تجربه کرد. این خودرو در ۱۶فروردینماه ۲میلیارد و ۴۵۰میلیون تومان قیمت خورد، اما دیروز با افزایش قیمت، بهای آن به ۲میلیارد و ۵۸۰میلیون تومان رسید.
قیمت چانگان CS۵۵ هم در بازه زمانی بررسی شده، با رشد مواجه شد. این خودرو با افزایش قیمت ۴۰میلیونتومانی رشدی معادل ۲.۱درصد را تجربه کرد. بهای این خودرو در ۱۶ فروردین ماه، یک میلیارد و ۸۵۰میلیون تومان بود اما روز گذشته با افزایش محدود ۴۰میلیونتومانی به یکمیلیارد و ۸۹۰میلیون تومان رسید.
در میان ۱۰ خودروی وارداتی بررسی شده، یک خودرو هم ثبات قیمتی را تجربه کرد. نیسان سانی که در ۱۶فروردینماه، یکمیلیارد و ۶۵۰میلیون تومان قیمت خورد، دیروز هم به همین بها در بازار موجود بود.
منبع: دنیای اقتصاد
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست