حمیدرضا بهداد: به گزارش خبرنگار خودرونامه، قرار است پس از ایرانخودرو که اواسط بهمن سال گذشته مدیریتش به بخش خصوصی واگذار شد، سکان هدایت سایپا نیز دست خصوصیها بیفتد.
طبق آخرین اطلاعات موجود، سهام مدیریتی سایپا چند مشتری مشهور دارد، از جمله کرمان موتور، گروه صنعتی انتخاب و هلدینگ وابسته به بابک زنجانی.
در این بین، ظاهرا رقابت اصلی بین کرمان موتور و بابک زنجانی است، هرچند گروه صنعتی انتخاب نیز رقیب سادهای برای این دو نخواهد بود.
در حال حاضر کرمان موتور و هلدینگ وابسته به زنجانی، رقابتی پشت پرده را با یکدیگر آغاز کردهاند، رقابتی که البته یکی از سهامداران مهم سایپا –صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد- نیز نقشی ویژه در آن دارد.
طبق شنیدهها، داستان از این قرار است که ظاهرا کرمان موتور و صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد دنبال ائتلاف با یکدیگر هستند تا ضمن در اختیار گرفتن سهمی بالای 20 درصد در سایپا، حق رای سهامداران تودلی این شرکت را خنثی کنند.
در حال حاضر کرمان موتور حدود 9 درصد (به روایتی بیش از 10 درصد) و صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد نیز 14.8 درصد سهام سایپا را در اختیار دارند که ائتلاف این دو، سهمشان را به بالای 20 درصد میرساند. اگر این اتفاق رخ دهد، صاحب سهام مشترک (احتمالا کرمان موتور) میتواند حق رای تودلیهای سایپا (با سهم حدودا 42 درصد) را خنثی کند.
به گفته برخی کارشناسان، با رخ دادن این سناریو، مدیریت سایپا بدون آنکه پولی به این شرکت تزریق شود، دست بخش خصوصی خواهد افتاد.
این دسته از کارشناسان معتقدند، با توجه به چالشهای مالی بزرگی که سر راه سایپا قرار دارد، بهتر است کاندیداهای مدیریت خصوصی این شرکت (چه کرمان موتور، چه گروه انتخاب و چه هلدینگ وابسته به بابک زنجانی) با تزریق پول، مدیریت دومین خودروساز بزرگ ایران را در اختیار بگیرند.
تزریق پول به سایپا از مسیر واگذاری سهام مدیریتی به بخش خصوصی، میتواند سبب اتفاقات مهمی از جمله بهبود تولید و کیفیت و کاهش زیان انباشته این شرکت شود.