۲۸ آبان بود که بعد از ۱۸ ماه فریز قیمتی، بهای رسمی خودروهای داخلی به طور میانگین ۳۰درصد افزایش یافت. در آن زمان قیمت دلار در بازار آزاد ۵۲هزار تومان بود، روز گذشته اما بهای دلار به ۸۸هزار و ۴۰۰ تومان رسید. این در شرایطی است که بهای دلار تا ۱۰۴هزار تومان نیز رسیده بود. بر این اساس بهای دلار از آخرین قیمتگذاری خودرو تا روز گذشته رشد قابلتوجه ۷۰ درصدی را تجربه کرده است. اگر رشد نرخ دلار یا به عبارتی کاهش ارزش پول ملی را آیینهای از تورم عمومی در کشور بدانیم، شاهد خواهیم بود که هزینههای تولید نیز مانند دیگر حوزههای اقتصادی کشور درگیر تورم شدیدی بوده است. با این حال هنوز نهادهای سیاستگذار قدمی برای رشد قیمت کارخانهای خودرو برنداشتهاند.
در واقع به نظر میرسد فریز قیمتیهای طولانیمدت به یک نوع رویه در دستگاههای تصمیمگیر بدل شده است. طبق گزارشهای رسیده به «دنیایاقتصاد»، بعد از درخواست رسمی اصلاح قیمت از طرف خودروسازان عموما ۶ ماه زمان میبرد که این دستگاهها قیمت تمامشده را بررسی کرده و با فرمول شورای رقابت تطبیق دهند. در حالی که در همین ۶ ماه هزینه تمامشده خودروسازان تحتتاثیر نوسانات روزانه نرخ ارز و تورم عمومی به شکل قابلتوجهی افزایش پیدا میکند.
علاوه بر تورم عمومی موجود، هزینه تامین ارز برای خودروسازان نیز به شدت افزایش پیدا کرده است. اواخر آذرماه سال گذشته و تنها کمتر از یک ماه پس از قیمتگذاری جدید خودرو در ۲۸ آبان ماه، دولت تصمیم گرفت ارز نیمایی را حذف کرده و نرخ ارز تجاری را شناور کند. موضوعی که البته در بلندمدت و حتی میانمدت میتواند برای صنعت خودروی ایران اتفاق خوبی محسوب شود اما بدون شک این تصمیم موجب رشد هزینههای خودروسازان نیز شده است. با حذف ارز نیمایی و جایگزینی ارز توافقی با آن (ارزی که قیمت بالاتری دارد) عملا اثر اصلاح قیمت میانگین ۳۰درصدی که اواخر آبان ماه در خودروهای داخلی اعمال شد، از بین رفت.
این درخواست نیز در مسیر بوروکراسی است و مشخص نیست که چه زمانی به نتیجه برسد. خودروسازان برای رسیدن به این هدف مسیر پرچالشی را پیش رو دارند، چراکه مسیر بوروکراسی سختی در پیش است و باید از شورای رقابت و سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان کسب مجوز کنند. یعنی از نهادهایی که از ابتدا مخالف واگذاری مدیریت ایرانخودرو به بخش خصوصی بودند.
منبع: دنیای اقتصاد
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست