به گزارش خبرنگار خودرونامه، در مرحله نخست این عملیات، مدیریت ایرانخودرو از دولت به بخش خصوصی متقل شد. حالا نیز سایپا در انتظار تغییر مدیریت از دولتی به خصوصی است، اتفاقی که شاید در سال 1404 رخ دهد.
از همین رو، سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور، خواستگاران زیادی دارد که در این بین، پنج خواستگار از بقیه جدیتر به نظر می رسند. در این گزارش، نگاهی انداخته ایم به این پنج خواستگار سایپا.
کرمانموتور:در اوج ماجرای واگذاری مدیریت ایرانخودرو به بخش خصوصی، کرمانموتور یکی از خودروسازان خصوصی بزرگ کشور برای در اختیار گرفتن مدیریت سایپا اعلام آمادگی کرد. کرمان موتور سال هاست در صنعت خودرو ایران فعال است و سابقه همکاری با شرکت هایی مانند هیوندایی و فولکس واگن را در کارنامهاش دارد. این شرکت البته در حال حاضر با چینی ها همکاری می کند و طی چند سال گذشته سعی کرده تا حدی از مونتاژکاری صرف فاصله بگیرد. به نظر میرسد در بین خواستگاران سایپا شانس کرمانموتور برای شنیدن "بله" بیشتر از همه است.
زرماکارون: در خودروسازی ایران آنقدر اتفاقات عجیب رخ داده که خواستگاری یک ماکارونیساز از یک خودروساز آنقدرها سبب تعجب کسی نشود.
صحبت از زرماکارون است، یکی از شرکت های معروف فعال در صنایع غذایی که ایرانی ها آن را با ماکارونی هایش می شناسند. این ماکارونی ساز حالا هوس خودروسازی کرده و نامش در لیست خواستگاران دومین خودروساز بزرگ کشور به چشم میخورد. گفته میشود زرماکرون برای ورود به خودروسازی روی همکاری شیرینعسل یکی از برندهای مشهور در حوزه صنایع شیرینی و شکلات حساب باز کرده و مذاکراتی بین آنها انجام شده است.
گروه صنعتی انتخاب: خواستگار بعدی سایپا، گروه صنعتی انتخاب –تولیدکننده لوازم خانگی- است. در مقایسه با ماکارونیساز و شکلاتساز، تولیدکننده لوازم خانگی گزینه نزدیکتری به خودروسازی محسوب میشود.
ایرانیها "انتخاب" را با برندهایی مانند اسنوا و دوو به یاد میآورند و در خانه بسیاری از آنها لوازم خانگی مربوط به این گروه صنعتی به چشم میآید. با این حال گویا "انتخاب" به این قانع نیست و میخواهد شانسش در خودروسازی را با مدیریت و حتی مالکیت سایپا امتحان کند.
قطعهسازان:در این سال ها هیچ زمانی نبوده که صحبت از واگذاری سهام خودروسازان به میان بیاید و قطعه سازان پیشقدم نشوند. قطعهسازان همواره خواستگار ایرانخودرو و سایپا بوده اند و حالا که دختر بزرگ جاده مخصوص عروس یکی از آنها شده، دختر دوم را هم میخواهند. گفته میشود یکی از قطعهسازان بزرگ کشور به نام آذین خودرو به دنبال تشکیل کنسرسیوم با انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور برای در اختیار گرفتن مدیریت و البته مالکیت سایپاست.
خودروسازان چینی: سایپا خواستگار خارجی نیز دارد، آن هم هم از چین. گفته می شود شرکت چانگان از جمله خودروسازان بزرگ چین از مدتها قبل چشمش دنبال سایپا بوده و همچنان قصد دارد مدیریت و مالکیت دومین خودروساز بزرگ ایران را در اختیار بگیرد.