سه شنبه 10 تير 1404-18:3 شمسی /7/1/2025 6:03:52 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:68114
  • زمان انتشار:سه شنبه 11 دی 1403-10:18
فروش ۹ماهه سه تولیدکننده اصلی خودروی کشور بررسی شد

سه خودروساز بزرگ و وابسته به دولت با وجود قیمت‌گذاری دستوری توانسته‌اند در ۹ ماه امسال چیزی حدود ۳۱۶هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش محصولات خود کسب کنند. در مقایسه با ۹ماه مشابه پارسال، درآمد خودروسازان بزرگ داخلی بیش از ۲۳درصد رشد کرده است.
درآمد ۳۱۶همتی خودروسازان بزرگ

این در حالی است که تعداد فروش خودروسازان بزرگ کشور در ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت کرده، همان طور که تولید آنها پایین آمده است.

طبق آماری که خودروسازان -ایران‌‌‌‌خودرو، سایپا و پارس‌‌‌‌خودرو - به سامانه کدال ارائه کرده‌‌‌‌اند، کل فروش آنها در ۹ ماه سال جاری ۶۷۴ هزار و ۵۷۴ دستگاه بوده است. در مقایسه با ۹ ماه مشابه پارسال، فروش خودروسازان بیش از ۵۴ هزار دستگاه، معادل حدودا ۷.۵ درصد، افت کرده است.

خودروسازان همچنین کمتر از آنچه در ۹ ماه امسال تولید کرده‌‌‌‌اند، فروش داشته‌‌‌‌اند. کل تولید سه خودروساز بزرگ کشور در ۹ ماه امسال کمی بیش از ۷۰۰هزار دستگاه بوده است. با توجه به فروش ۶۷۴هزار و ۵۷۴ دستگاهی خودروسازان بزرگ در ۹ ماه امسال، آنها ۲۵هزار و ۵۸۰ دستگاه از محصولات خود را نفروخته‌اند که معادل حدودا ۴درصد تولیدشان می‌‌‌‌شود.

افت فروش خودروسازان نسبت به ۹ ماه پارسال، بیشتر ریشه در کاهش تولید دارد. در واقع چون تولید افت کرده، به تبع آن، فروش نیز پایین آمده است. این در حالی است که فروش کمتر از تولید خودروسازان در سال جاری، به احتمال زیاد در مسائلی مانند کسری قطعات و دپوی محصولات ریشه دارد.

هرچند پدیده خودروهای ناقص به شدت سال‌های قبل در خودروسازی کشور به چشم نمی‌آید، با این حال شرکت‌های خودروساز بزرگ همچنان محصول دارای کسری قطعه تولید می‌کنند، منتها با آماری بسیار کمتر از گذشته.

جدا از مساله خودروهای ناقص، دپوی عمدی نیز می‌تواند دلیل دیگر پایین‌تر بودن فروش خودروسازان بزرگ نسبت به تولیدشان در ۹ ماه امسال باشد. دپوی عمدی معمولا وقتی رخ می‌دهد که خودروسازان با فریز قیمت مواجه هستند و از همین رو می‌خواهند سیاستگذار را بابت اصلاح قیمت تحت فشار بگذارند یا در انتظار  اصلاح قیمت هستند. هرچند خودروسازان اوایل آذر امسال مجوز افزایش میانگین ۳۰درصدی قیمت را دریافت کردند و طبعا از آن تاریخ به بعد، دپوی عمدی خودروها توجیهی ندارد، اما مساله اینجاست که آنها حدودا ۱۷ ماه با فریز قیمت مواجه بودند و هیچ بعید نیست طی سال جاری و تا قبل از اصلاح قیمت، دست به دپوی عمدی زده باشند.

به‌‌‌‌هر‌‌‌‌حال طبق آمار، در بین سه خودروساز اصلی کشور، بزرگ‌‌‌‌ترین آنها، یعنی ایران‌‌‌‌خودرو، در ۹ ماه امسال ۳۷۰هزار و ۴۸۶ دستگاه محصول را به تولید رسانده است. این در حالی است که فروش این شرکت کمتر از ۳۶۴ هزار دستگاه بوده است. بنابراین ایران‌‌‌‌‌‌‌‌خودرو ۶هزار و ۴۸۶ دستگاه معادل ۲ درصد از آنچه در ۹ ماه امسال تولید کرده را نفروخته است.

این شرکت همچنین در ۹ ماه پارسال ۳۹۴ هزار و ۳۹۸ دستگاه فروش داشته، بنابراین در مدت مشابه امسال خودروی کمتری را فروخته است. آمار می‌‌‌‌گوید ایران‌‌‌‌خودرویی‌‌‌‌ها حدودا ۳۰هزار و ۴۰۰ دستگاه معادل حدودا ۸درصد کمتر از سال گذشته فروش داشته‌‌‌‌اند.

از سایپا نیز خبر می‌‌‌‌رسد که این شرکت به عنوان دومین خودروساز بزرگ ایران، محصول کمتری را نسبت به پارسال به فروش رسانده است. کل فروش سایپا در ۹ ماه امسال حدود ۲۴۰ هزار دستگاه بوده، حال آنکه در مدت مشابه پارسال، این شرکت ۲۵۵ هزار دستگاه خودرو فروخته بود. بنابراین سایپایی‌‌‌‌ها نسبت به پارسال با افت حدودا ۱۵هزار دستگاهی فروش (معادل حدودا ۶درصد) روبه‌‌‌‌رو شده‌‌‌‌اند. کل تولید سایپا تا پایان آذر امسال، بالغ بر ۲۵۳ هزار دستگاه بوده که با در نظر گرفتن آمار فروش، مشخص می‌‌‌‌شود دومین خودروساز بزرگ کشور ۱۳ ‌‌‌‌هزار دستگاه (معادل ۵درصد) کمتر از آنچه تولید کرده، به فروش رسانده است.

اما سومین خودروساز بزرگ کشور نیز در ۹ ماه امسال کمتر از آنچه تولید کرده، فروش داشته است. کل تولید پارس‌‌‌‌خودرو در ۹ ماه امسال ۷۶هزار و ۶۰۶ دستگاه بوده است. با‌‌‌‌این‌‌‌‌حال پارس‌‌‌‌خودرو در بازه زمانی تحت بررسی، ۷۰ هزار و ۶۰۷ دستگاه فروش داشته است. این آمار نشان می‌‌‌‌دهد پارس‌خودرو حدود ۶هزار دستگاه از محصولات تولیدی خود در ۹ماه امسال را نفروخته است. این شرکت در مقایسه با ۹ماه پارسال نیز خودروی کمتری فروخته است. آمار می‌‌‌‌گوید، فروش پارس‌‌‌‌خودرو در ۹ماه سال گذشته، ۷۹ هزار و ۴۰۵ دستگاه بوده که با توجه به فروش ۷۰هزار و ۶۰۷ دستگاهی امسال، مشخص می‌‌‌‌شود این شرکت با افت ۸هزار و ۸۰۰ دستگاهی فروش مواجه شده است.

پرفروش‌ترین و گران‌ترین خودروها
اما مرور جزئیات فروش خودروسازان در ۹ ماه امسال نشان می‌دهد پرفروش‌ترین محصول، به خانواده ایکس ۲۰۰ (ساینا و کوئیک) مربوط می‌شود. این محصول سایپا در ۹ ماه امسال نزدیک به ۱۴۸هزار دستگاه فروش داشته است.

کمترین خودروی فروخته شده نیز کوئیک دنده معمولی است که تنها هزار و ۲۳۴ دستگاه از آن تا پایان آذر فروخته شده است. این خودرو البته از چند ماه پیش دیگر تولید نمی‌شود. بنابراین اگر آن را به دلیل حذف، فاکتور بگیریم، لقب کم‌فروش‌ترین خودرو در ۹ ماه امسال به سهند محصول جدید پارس خودرو با آمار کمتر از ۷هزار و ۲۰۰ دستگاه تعلق می‌گیرد.

در بین خودروهای فروش رفته طی ۹ ماه امسال، گران‌ترین آنها هایمای مونتاژی ایران خودرو است که با رقمی نزدیک به یک میلیارد و ۱۳۲ تومان در آذر ماه فروش رفته است. البته قیمت‌هایی که خودروسازان در سامانه کدال قرار داده‌اند، به اصطلاح خام است، بنابراین خودروها با مبلغ بالاتری از آنچه در گزارش بورسی ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو آمده، به دست مشتریان می‌رسند. نکته دیگر اینکه در این گزارش، قیمت خودروها در آذر (پس از اصلاح میانگین ۳۰ درصدی) لحاظ شده است نه میانگین ۹ ماهه که رقم کمتری نسبت به آذر ماه است.

با این توضیحات، ارزان‌ترین خودروی فروش رفته در ۹ ماه امسال (با فاکتور کردن وانت پراید) ساینا مدل S است که پارس خودرو قیمت فروش آن را در آذر ماه کمی بیش از ۲۸۳ میلیون تومان اعلام کرده است.

کارنامه فروش ایران خودرو
طبق آنچه در سامانه کدال بورس آمده، ایران خودرو با فروشی نزدیک به ۳۶۴هزار دستگاه، اصلی‌ترین عرضه‌کننده خودرو در کشور طی ۹ ماه امسال بوده است. بیشترین فروش این شرکت در بازه زمانی تحت بررسی، به خانواده پژو مربوط می‌شود که نزدیک به ۱۲۳‌هزار دستگاه فروش داشته است. در مقایسه با ۹ماه پارسال، فروش خانواده پژو بالغ بر ۴۲‌درصد افت کرده است، موضوعی که به افت تولید این گروه خودرویی مربوط می‌شود.

ایران خودرو متوسط قیمت خام فروش خانواده پژو را در آذر ماه امسال بالغ بر ۴۴۰میلیون تومان اعلام کرده است.

پس از پژو، گروه سورن بیشترین میزان فروش را با رقم نزدیک به ۸۵هزار دستگاه در اختیار دارد. نسبت به ۹ ماه پارسال، فروش خانواده سورن ۱۲۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. سورن رکورددار رشد تولید ۹ماه در ایران خودرو نیز هست؛ در واقع دلیل اصلی رشد فروش آن، جهش تولید در ۹ ماه امسال است. متوسط قیمت خام گروه سورن در آذر ماه بالغ بر ۴۰۴ میلیون تومان اعلام شده است.

پس از پژو و سورن، دنا با فروش حدودا ۶۳ هزار دستگاهی، سومین محصول پر‌فروش ایران خودرو در ۹ ماه امسال محسوب می‌شود. نسبت به ۹ ماه پارسال، فروش دنا تنها ۸۰۳دستگاه بالا رفته است. هر دستگاه دنا با متوسط قیمت خام بالغ بر ۵۲۴ میلیون تومان در آذر فروخته شده است.

رده چهارم فروش محصولات ایران خودرو نصیب تارا شده است. تا پایان آذر امسال نزدیک به ۴۷‌هزار دستگاه تارا به فروش رسیده که متوسط قیمت‌خام آنها حدود ۵۴۱ میلیون تومان اعلام شده است. در مقایسه با ۹ماه پارسال، ایران‌خودرویی‌ها ۴۰ درصد به فروش تارا افزوده اند.

دیگر محصول فروش رفته ایران خودرو در ۹ ماه امسال، رانا نام دارد که آبی‌‌‌‌های جاده مخصوص کمتر از ۱۳ هزار دستگاه از این خودرو را فروخته‌اند. نسبت به ۹ماه پارسال، فروش رانا ۲۶درصد افت را نشان می‌دهد. متوسط قیمت خام فروش این خودرو در آذر ماه امسال بالغ بر ۳۹۶ میلیون تومان اعلام شده است.

ایران خودرو اما ۹هزار و ۴۱۷ دستگاه هایما را نیز در ۹ ماه امسال فروخته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۳۶درصد افت کرده است.

در لیست محصولات ایران خودرو، گزینه‌ای به نام «سایر محصولات» وجود دارد که رقم فروش آن بیش از ۲۴ هزار دستگاه اعلام شده است.

جزئیات فروش گروه سایپا
به سایپا برویم، شرکتی که بیشترین حجم فروش آن به خانواده ایکس ۲۰۰ با رقم حدودا ۱۴۸هزار دستگاه مربوط می‌‌‌‌شود. نسبت به ۹ ماه مشابه پارسال، فروش این خانواده حدود ۱۵درصد افت کرده است. طبق اعلام سایپا، متوسط قیمت خام فروش این خانواده در آذر امسال حدود ۲۹۸ میلیون تومان بوده است.

سایپایی‌ها اما هر دستگاه شاهین را با متوسط قیمت خام حدودا ۴۵۴ میلیون تومان فروخته‌اند. بالغ بر ۳۶ هزار دستگاه از این خودرو طی ۹ ماه امسال به فروش رفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۰۸ دستگاه کمتر است. در این بازه زمانی، سایپا ۴۹هزار و ۳۰۵ دستگاه وانت پراید با متوسط قیمت حدودا ۲۷۰میلیون تومان نیز فروخته است. نسبت به ۹ ماه پارسال، فروش وانت پراید بالغ بر ۶۵۰۰ دستگاه بالا رفته است.

سایپا گزینه‌ای به نام سایر محصولات نیز دارد که میزان فروش آنها در ۹ ماه امسال حدودا ۶۸۰۰ دستگاه با متوسط قیمت خام بیش از ۱.۱۵ میلیارد تومان بوده است.

اما در پارس خودرو –زیرمجموعه سایپا- بیشترین میزان فروش نصیب گروه Q۲۰۰ با رقم حدودا ۴۷‌هزار دستگاه شده است. نسبت به مدت مشابه پارسال، فروش این گروه حدود ۱۷درصد افت کرده است. پارس خودرویی‌‌‌‌ها هر دستگاه از این خانواده را با متوسط قیمت خام حدودا ۲۹۰ میلیون تومان فروخته‌اند.

پارس خودرو در فروش ساینا مدل اس نیز رقم ۱۴ هزار و ۷۰۴ دستگاه را ثبت کرده است، خودرویی که با متوسط قیمت خام ۲۸۳ میلیون تومان فروخته شده است.

پارس خودرو همچنین ۷هزار و ۱۷۹ دستگاه سهند –محصول جدید این شرکت- را در ۹ ماه امسال فروخته است. طبق اعلام این شرکت، متوسط قیمت خام سهند در آذر، حدود ۳۸۸ میلیون تومان بوده است.

در لیست فروش پارس خودرو نام محصول وارداتی این شرکت، زوتی، نیز به چشم می‌آید. در ۹ماه امسال تنها ۵۰۸ دستگاه از این خودروی چینی به فروش رفته است. پارس‌خودرو می‌گوید هر دستگاه زوتی را با قیمت خام حدودا ۹۵۳ میلیون تومان فروخته است.
منبع: دنیای اقتصاد


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین