این خودروهای باکیفیت در کلاسهای متعددی معرفی شدهاند که در ادامه، چهار مدل انتخابی «جیدیپاور» را در کلاس سدانها بررسی میکنیم.
لکسوس IS با ۸۷ امتیاز
لکسوس IS نماینده تویوتا در کلاس سدانهای کامپکت لوکس است. تا به امروز سه نسل از این خودرو روی خطتولید لکسوس قرار گرفته است. لکسوس IS نسل سوم برپایه و اساس New N پلتفرم تویوتا شکل گرفته که بهلطف زبان جدید طراحی این برند لوکس ژاپنی، استایل اسپرت و خاصی دارد. لکسوس IS در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی دستخوش تغییرات طراحان تویوتا قرار گرفت که نتیجه آن ایجاد استایلی جسورانهتر بود. در بدنه این خودرو از خطوط تیز و شکسته بهره گرفته شده است.
همچنین در نمای جلو، چراغهای باریک با جلوپنجره جمعوجور دوکیشکل و چراغهای پیوسته در نمای عقب، چهره و استایل زیبا و اسپرتی به IS بخشیده است.
کابین این خودرو همچنان تلفیقی از سبکهای کلاسیک و مدرن است که فضای بسیار جذاب و هیجانانگیزی را در اختیار سرنشینان قرار میدهد. قویترین نسخه IS با نام IS۵۰۰ F Sport پرفورمنس شناخته میشود که زیر کاپوت خود یک موتور ۸ سیلندر ۴۹۶۹ سیسی اتمسفریک را جا داده است.
این موتور همان پیشرانه معروف ۲UR-GSE است که بهلطف سیستم D-۴S (پاشش سوخت مستقیم منحصربهفرد تویوتا)، سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپها و نسبت تراکم ۱۲.۳ بهیک میتواند قدرت و گشتاور بالایی فراهم آورد. این پیشرانه حداکثر قدرت ۴۷۲ اسببخاری را در دور ۶۷۰۰ آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور ۵۳۵ نیوتونمتری را در دور ۴۸۰۰ آرپیام فراهم میآورد. این قدرت و گشتاور بهکمک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک تیپ-ترونیک بهچرخهای عقب منتقل میشود.
دلیل اصلی انتخاب لکسوس IS توسط «جیدیپاور» کیفیت بالای ساخت پیشرانه و کیفیت نهایی این خودرو است. این خودرو در بخش کیفیت و اطمینانپذیری ۸۸ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز، در بخش تجربه رانندگی بهلطف سیستم تعلیق باکیفیت ۸۷ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز و در بخش ارزش خرید ۸۵ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز را از آنِ خود کرده است. بر این اساس درنهایت این خودرو امتیاز ۸۷ را از موسسه «جیدیپاور» دریافت کرده و در صدر جدول سدانهای کامپکت لوکس ۲۰۲۴ قرار گرفته است.
کادیلاک CT۴ با ۸۳ امتیاز
زیر برند لوکس جنرالموتورز یعنی کادیلاک، همواره سعی داشته در صنعتخودرو جایگاه ویژهای بهدست آورد که تا به امروز در این عرصه نیز موفق بوده است. CT۴ بهعنوان سدان کامپکت لوکس این خودروساز از سال ۲۰۱۹ میلادی بهبازار جهانی عرضه شد تا با بامو سری ۳، مرسدسبنز C کلاس، آئودی A۴ و لکسوس IS بهرقابت بپردازد.
میتوان گفت CT۴ در این کلاس از خودروها جایگاه خاصی بهدست آورده است. این خودرو از نظر طراحی بهزبان جدید طراحی کادیلاک مزین است که استایلی با وقار و اسپرت دارد. کادیلاک CT۴ در قویترین نسخه خود یعنی V بلکوینگ به یک موتور ۶ سیلندر ویشکل تویین-توربوشارژ مجهز است که حداکثر ۴۷۲ اسببخار قدرت و ۶۰۳ نیوتونمتر گشتاور فراهم میآورد.
این قدرت و گشتاور بهکمک گیربکس ۶ سرعته دستی یا ۱۰ سرعته اتوماتیک بهچهار چرخ منتقل میشود. کادیلاک CT۴ مدل ۲۰۲۴ از نظر امکانات رفاهی بهکلاستر یکپارچه با سیستم اطلاعات-سرگرمی، کروزکنترل پیشرفته، سیستم کمکی هوشمند رانندگی مبتنی بر سطح دو و نیم خودران، سیستم پیشگیری از برخورد از جلو و عقب، سیستم هشدار نقاط کور و ... تجهیز شده است. CT۴ در ارزیابیهای موسسه «جیدیپاور» بهعنوان یکی از باکیفیتترین سدانهای کامپکت معرفی شده است.
این خودرو در زمینه کیفیت و اطمینانپذیری ۸۶ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز، در زمینه تجربه رانندگی (بهلطف سیستم تعلیق کارآمد) ۷۷ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز و در زمینه ارزش خرید ۸۱ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز را کسب کرده است. این خودرو درنهایت ۸۳ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز را از آنِ خود کرد تا در رتبه دوم فهرست باکیفیتترین سدانهای کامپکت قرار گیرد.
بامو سری۳ با ۸۱ امتیاز
سری ۳ از بامو را باید جزو محبوبترین و جذابترین سدانهای حاضر در بازارهای جهانی دانست. نسل هفتم این خودرو (موسوم به G۲۰) در اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی و با زبان جدید طراحی باواریاییها بهتولید رسید. سری ۳ G۲۰ از نظر طراحی همچنان با خطوط شارپ و بهترین تناسبات ابعادی شکل گرفته است. این خودرو بهلطف ستون C زاویهدار، پشت کوتاه و پوزه نسبتا بلند، نمایی اسپرت دارد. این خودرو در نمای جلو با فرمت جدید چراغهای باواریایی تولید شده و اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی دستخوش تغییرات طراحان باواریایی قرار گرفت.
بر این اساس چراغهایی با LED های دوگانه بهسبک بامو، خطوط تیز روی کاپوت و جلوپنجرهای به فرم جدید بامو، چهره جسورانه و پویایی بهاین خودرو داده است. در نمای عقب، شاهد چراغهای باریک با LED هایی L شکل هستیم. با حجمپردازیهای ویژه در این نما، شاهد طراحی زیبا و چشمنوازی هستیم.
کابین سری ۳ بهزبان جدید طراحی بامو مزین شده و به بالاترین سطح امکانات رفاهی و مدرن نیز مجهز است. قویترین نسخه سری ۳، M۳۴۰i است که زیر چهره جسورانه خود یک موتور ۶ سیلندر خطی بهحجم ۳ لیتر و مزین بهفناوری تویین-توربوشارژ را جا داده است. این موتور همان موتور معروف B۵۸B۳۰ است که حداکثر میتواند ۳۸۲ اسببخار قدرت و ۵۰۰ نیوتونمتر گشتاور بهارمغان آورد. این قدرت و گشتاور بهکمک گیربکس ۸ سرعته استپ-ترونیک و بهکمک سامانه xDrive بهچهار چرخ منتقل میشود.
سری ۳ از نظر موسسه «جیدیپاور» در زمینه کیفیت و اطمینانپذیری ۸۰ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز، در زمینه تجربه رانندگی ۸۴ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز و از نظر ارزش خرید ۷۹ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز را از آنِ خود کرده است. سری ۳ در نهایت با کسب ۸۱ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز در رتبه سوم جدول با کیفیتهای «جیدیپاور» قرار گرفته است.
تسلا مدل ۳ با ۸۰ امتیاز
تنها نماینده تمامالکتریکیها در این فهرست، تسلا مدل۳ است. این خودرو که یکی از محصولات اقتصادی تسلاست، از نظر طراحی نسبتا اسپرت و ساده است. طراحی مینیمال و ساده همیشگی تسلا در مدل ۳ بهخوبی بهچشم میآید. البته فرمت بدنه این خودرو بهلطف استفاده از ستون C زاویهدار و خمیدگی فرمت سقف، حالتی فستکوپه مانند دارد. تسلا مدل ۳ در اوایل سال گذشته میلادی دستخوش تغییراتی قرار گرفت و فیسلیفتی نسبتا جزئی روی آن انجام شد.
این فیسلیفت حدود ۲۰ درصد بهآمار فروش این خودرو اضافه کرد. لازم بهذکر است نسخه فیسلیفت این خودرو مورد ارزیابی موسسه «جیدیپاور» قرار گرفته است. این خودرو در زمینه فناوری و تکنولوژی، امتیاز بالایی را کسب کرده که مهمترین بخش در این زمینه، سیستم خودران این سدان است.
این خودرو در زمینه کیفیت و اطمینانپذیری بهدلیل عدم دقت در مونتاژ ۷۴ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز، در زمینه تجربه رانندگی بهلطف فناوریهای سطح بالا در صنعتخودرو (از جمله سیستم خودران بهینهسازیشده) ۸۵ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز و در زمینه ارزش خرید ۸۵ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز را بهخود اختصاص داده است. این خودرو با کسب امتیاز نهایی ۸۰ از ۱۰۰ در فهرست باکیفیتهای «جیدیپاور» قرار دارد.
منبع: دنیای خودرو
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست