حمیدرضا بهداد: به گزارش خبرنگار خودرونامه، سید محمد اتابک در حاشیه جلسه هیئت دولت ضمن دفاع از موضع شورای رقابت مبنی بر ممنوعیت عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: خودرو نباید در بورس عرضه شود. کجای دنیا خودرو را در بورس کالا عرضه میکنند؟ وی با بیان اینکه در حال حاضر خودرو به میزان کافی وارد می شود، تاکید کرد: خودرو باید به صورت رقابتی عرضه شود.
اظهارات وزیر صمت در شرایطی است که چندی پیش حجت الله صیدی رئیس سازمان بورس از تلاش این سازمان برای بازگشت خودرو به بورسکالا خبر داد. همچنین عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد نیز از عرضه خودرو در بورسکالا حمایت کرد و صحبت از مذاکره با وزارت صمت برای عرضه دوباره خودرو در این بستر به میان آورد.
حالا اما با توجه به اظهارات وزیر صمت، بازگشت خودرو به بورسکالا با مانعی بزرگ مواجه شده است.
هرچند این جمله وزیر صمت که خودرو در هیچ جای دنیا در بورسکالا عرضه نمیشود، درست است، اما بهتر است اتابک به این پرسش نیز پاسخ دهد که کجای دنیا قیمت خودرو را دولت تعیین میکند؟
بدون تردید، عرصه استاندارد برای عرضه خودرو، بازار آزاد و رقابتی است، درست مانند همه جای دنیا؛ بنابراین فرستادن خودرو به بورسکالا در حالت کلی و با توجه به استانداردهای جهانی، توجیهی ندارد. مساله اما اینجاست که دولت فقط حرف از رقابت در بازار خودرو و عرضه خودرو در بازار رقابتی و آزاد می زند، اما در عمل، افسار قیمت و حتی گاهی فروش خودرو را در دست دارد.
همین حالا حدود یک سال و نیم از آخرین اصلاح قیمت خودرو می گذرد و دولت حتی قانون شورای رقابت را که میگوید قیمت کارخانهای خودرو _به عنوان کالای انحصاری- باید طبق فرمول "هزینه واقعی تولید به علاوه سود" تعیین شود نیز اجرا نمیکند.
وزارت صمت همچنین لیست قیمت جدید خودروها را که سازمان حمایت به عنوان زیرمجموعه این وزارتخانه تهیه کرده، ابلاغ نمیکند، آن وقت حرف از عرضه خودرو در بازار رقابتی میزند.
آنهایی که پیشنهاد عرضه خودرو در بورسکالا را دادهاند نیز میدانند آنجا محل فروش خودرو نیست، اما وقتی دولت بر قیمتگذاری دستوری اصرار دارد و از دل آن، رانتی هنگفت در بازار ایجاد شده و دلالان و واسطهگران جولان میدهند، عرضه خودرو در بورسکالا را به عنوان راهکاری میانه مطرح کردهاند.
طبعا اگر دولت دست از سر قیمت خودرو بردارد و اصلا دامنه نفوذ خود در خوردوسازی را به اندازه سهامش کاهش دهد و مدیریت را به دست بخش خصوصی بسپارد، دیگر جایی برای درست و غلط بودن خودروی بورسی نمیماند، چون آنگاه قیمت در بازار آزاد تعیین خواهد شد.