به گزارش خبرنگار خودرونامه، سایپا در نامه ای به بورس، اعلام کرده "به استناد نامه 22 مرداد امسال معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت، قیمت فروش پایه (خالص سهم کارخانه) محصول جدید شاهین پلاس اتوماتیک به مبلغ 6,383,141,784 ریال تعیین شده است. قيمت فوق صرفاً بهاي كارخانه است و ماليات بر ارزش افزوده ، شماره گذاري، بيمه شخص ثالث و ساير عوارض و پرداخت هاي قانوني به آن اضافه می شود".
هرچند سایپا می گوید شاهین پلاس اتوماتیک، به عنوان خودرویی جدید قیمت گذاری شده، اما به نظر می رسد هدف یا یکی از اهداف عرضه این محصول، در واقع اصلاح قیمت است.
خودروسازان از 16 ماه پیش تا به امروز درگیر سیاست فریز قیمت هستند و از همین رو برای اینکه از زیان تولید بکاهند و قیمت محصولات را تا حد امکان به روز کنند، روی به حربه "محصولات جدید" آورده اند. در این روش، خودروسازان محصولاتی را تحت عنوان فیس لیفت، ارتقا یافته، پلاس و... عرضه می کنند تا با جایگزینی آنها (به جای مدل های قبلی) قیمت را به نوعی به روز کنند.
این حربه از آنجا سرچشمه می گیرد که سیاست گذار قیمت کارخانه ای خودروها را از اواخر فروردین پارسال تا به امروز فریز کرده است. خودروسازان نیز برای دور زدن این سیاست، محصولات خود را ارتقا داده یا تحت عنوان پلاس عرضه می کنند تا با استفاده از قانون قیمت گذاری محصولات جدید، به نوعی قیمت این خودروها را اصلاح کنند. به نظر می رسد در این حربه، سیاست گذار نیز با خودروسازان هماهنگ پیش می رود و قیمت محصولات ارتقا یافته، فیس لیفت، پلاس و... تا حد امکان به روز و بدون زیان و حتی سودده تعیین می شود.
اعمال این سیاست در شرایطی است که وزارت صمت به عنوان مسوول قیمت گذاری خودروهای داخلی، فعلا قصدی برای تغییر قیمت کارخانه ای خودروها ندارد.