اوایل دیماه، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، اعلام کرد تا انتهای خردادماه سال آینده ۲۰۰هزار خودروی وارداتی به بازار خودروی کشور تزریق خواهد شد. اینطور که قالیباف به «دنیای اقتصاد» توضیح داد، قرار بود تنها ۱۰هزار دستگاه از این خودروها در این مدتزمان به صورت فیزیکی وارد کشور شده و مابقی با موعد سهماهه و ششماهه پیشفروش شوند. حتی قرار بر این بود که بعد از اینکه پیشفروش انجام شد، واردکننده قرارداد ساخت و خرید خودرو را با خودروساز خارجی منعقد کند. با این وجود روز گذشته بورس کالا طی نامهای به وزارت صمت اعلام کرد تنها خودروهایی میتوانند از طریق سازوکار بورس کالا عرضه شوند که وارد گمرکات کشور شده و قبض انبار دریافت کرده باشند. بنابراین فروش خودروها منوط به واردات فیزیکی آنها به کشور شده است.
اطلاعات رسیده به «دنیای اقتصاد» حاکی از آن است که بورس کالا تنها به یک قبض نیز برای اطمینان از اینکه خودروها حتما وارد کشور شدهاند اکتفا نکرده و قرار است بورس کالا بازرسهایی برای بررسی خودروهای وارداتی به گمرکات کشور راهی کند. از همان ابتدا نیز عملیاتی شدن طرح پیشفروش خودروهای وارداتی در هالهای از ابهام بود؛ چراکه بورس کالا باید میتوانست به خریداران این ضمانت را بدهد که خودروهای پیشفروششده در بازه زمانی معین قطعا به دست آنها میرسد؛ بااینحال این ضمانت در شرایط فعلی کار سختی به نظر میآید، چراکه فضای اقتصادی و سیاسی کشور در شرایط بیثباتی قرار دارد. برای مثال نرخ ارز به طور روزانه درحال رشد است که قطعا این عامل در واردات خودرو موثر است و در شرایط پیشفروش حتی ممکن است صرفه اقتصادی واردات را برای واردکننده از بین ببرد و حتی باعث ایجاد مشکلاتی شود که خودروهای خارجی در بازه زمانی تعهددادهشده به کشور نرسند که وقوع این سناریو هم چندان بعید نیست.
منبع: دنیای اقتصاد
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست