در جدیدترین اظهارنظر مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت، امید قالیباف، سخنگوی این وزارتخانه، در صفحه شخصی خود در توییتر اعلام کرده است تولید خودروی کامل از ابتدای سال جاری تا انتهای هفته گذشته، یعنی نهم آذر، نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۳۸۰درصدی مواجه بوده است. این آمار بدان معناست که تولید خودروی کامل در کشور در طی این مدت باید نزدیک به ۵برابر شده باشد. چنین رشد قابلتوجهی قطعا میتوانست با رشد عرضه از بحران شکاف عرضه و تقاضا در بازار خودروی کشور کاسته و بازار خودرو را به سمت تنظیم بازار برده و حتی باعث کاهش یا دستکم ثبات قیمت خودرو شود.
بااینحال آنچه در واقعیت بازار خودرو رخ داده، فارغ از آمار و ارقام اعلامی دولتیها، با رشد ادعایی صمت همخوانی ندارد. آنچه در واقع بازار با آن مواجه بود نه حتی ثبات قیمت بلکه افزایش افسارگسیخته قیمتها بوده است. تنها طی ۲۰ روز گذشته قیمت خودرو در بازار بین ۱۰ تا ۱۵درصد افزایش پیدا کرده است که هیچ نشانی از افزایش عرضه آن هم نزدیک به ۵ برابر نداشته است. علاوه بر این، اخبار منتشرشده در رسانهها در چند وقت اخیر نشان از آن دارد که خودروسازان حتی در تحویل تعهدات خود نیز دچار مشکل هستند. برای مثال برندگان قرعهکشی خردادماه ایرانخودرو هنوز موفق به دریافت خودروهای خود نشدهاند و با وجود تسویهحساب، خبری از تحویل نیست و صرفا یک پیام تبدیل اختیاری برای مشتریان ارسال شده است.
با کنار هم گذاشتن این اخبار میتوان نتیجه گرفت رشد ۳۸۰درصدی تولید خودروی کامل حتی منجر به تحویل بهموقع خودروهای برندگان قرعهکشی شش ماه پیش خودروسازان هم نشده است! به نظر میرسد رشد تولید خودروهای کامل بهرغم آنکه سروصدای زیادی از طرف وزارت صمت به همراه داشته و هرچند وقت یک بار آمار بهروزشدهای از آن منتشر میکند، اما هیج نتیجه محسوسی از آن در صنعت و بازار خودرو دیده نمیشود. شاید بتوان گفت علت این امر آن است که احتمالا وزارت صمت با آمار خودروهای ناقص سال گذشته بهنوعی بازی میکند. در واقع آمار تولید خودروهای کامل شامل تکمیل خودروهای ناقصی که در کف پارکینگ خودروسازان مانده بود و طی امسال تکمیل شد هم میشود. در بعضی موارد این خودروها تنها نیازمند تکمیل یک یا چند قطعه بودهاند.
منبع: دنیای اقتصاد
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست