شنبه 14 تير 1404-11:50 شمسی /7/5/2025 11:50:28 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:42010
  • زمان انتشار:جمعه 14 مرداد 1401-16:41
وزارت صمت اعلام کرد

وزارت صنعت، معدن و تجارت ریز هدف گذاری تولید انواع خودرو در سال جاری را اعلام کرد و طبق آن مشخص شد که خودروسازان کشور باید یک میلیون و 600 هزار دستگاه انواع محصول از سواری گرفته تا کامیون را به تولید برسانند. 
سهم خودروسازان از کیک تولید

به گزارش خبرنگار خودرونامه، بر اساس هدف گذاری وزارت صمت، قرار است طی امسال تولید خودرو در کشور با جهشی بیش از 50 درصد به یک میلیون و 600 هزار دستگاه برسد که شامل سواری، وانت، کامیون و... می شود. بررسی ریز هدف گذاری این وزارتخانه نشان می دهد که سهم اعظم تیراژ یک میلیون و 600 هزار دستگاهی به دو گروه خودروساز ایران خودرو و سایپا مربوط می شود و باقی را نیز خصوصی ها باید تولید کنند.

طبق اعلام وزارت صمت، در مجموع قرار است تا پایان امسال یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو سواری در کشور تولید شود که سهم ایران خودرو از این برنامه، 685 هزار دستگاه است و سایپایی ها نیز باید 549 هزار دستگاه محصول را به تولید برسانند. 166 هزار دستگاه خودرو باقیمانده اما سهم شرکت های بخش خصوصی است.

وزارت صمت اما تولید بیش از 158 هزار  دستگاه وانت را نیز برای امسال پیش بینی کرده که سهم قالب را در این بخش، سایپا داراست. این شرکت باید طی امسال 98 هزار دستگاه وانت را به تولید برساند و این در شرایطی است که رقیب آبی پوشش متعهد به تولید تنها 40 هزار دستگاه وانت شده است. بیش از 20 هزار دستگاه وانت باقیمانده را نیز شرکت های بخش خصوصی مانند کرمان موتور و گروه بهمن باید به تولید برسانند.  

در بخش دیگری از برنامه تولید امسال وزارت صمت، تیراژی حدودا 42 هزار دستگاهی برای خودروهای تجاری شامل کامیون، اتوبوس، مینی بوس و... در نظر گرفته شده است. بر این اساس، سهم گروه صنعتی ایران خودرو از این برنامه ریزی، تیراژ 40 هزار دستگاهی است و برای سایپا تیراژی تنها دو هزار و 500 دستگاهی در نظر گرفته شده است. همچنین 14 هزار و 400 دستگاه خودرو تجاری دیگر نیز باید توسط بخش خصوصی به تولید برسد.

اولین و آخرین باری که خودروسازان ایرانی موفق شدند تیراژ سالانه خود را به یک میلیون و 600 هزار دستگاه برسانند، سال 90 بود و پس از آن این آمار هرگز تکرار نشد. در آن سال صنعت خودرو کشور تحریم و نبود و چالش چندانی نیز در تامین نقدینگی نداشت. این در حالی است که در حال حاضر علاوه بر تحریم، خودروسازان با کمبود منابع مالی نیز دست و پنجه نرم می کنند و تازه باید قید تولید چند محصول پر تیراژ خود را نیز بزنند.  از همین رو کارشناسان و حتی فعالان صنعت خودرو امید چندانی به تحقق هدف وزارت صمت مبنی بر تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاهی طی امسال ندارند. 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین