خودرونامه، بهنام موذن: از اوایل زمستان سال گذشته و پس از تشکیل پرونده قضایی علیه خودروسازان در مسئله محصولات ناقص، روند تکمیل این خودروها سرعت گرفت. خودروسازان حتی در ایام تعطیلات عید نیز بیکار نمانده و به تکمیل محصولات ناقص خود پرداختند. انتظار می رفت با تکمیل هزاران دستگاه خودرو ناقص، محصولات موردنظر راهی بازار شده و منحنی قیمت کاهشی شود، با این حال نه تنها قیمت خودرو در بازار افت نکرد، بلکه افزایشی نیز شد. در نتیجه این پرسش برای افکار عمومی ایجاد شد که خودروهای تکمیلی کجا رفته اند؟ آیا به بازار عرضه شده اند؟ در این صورت پس چرا با عرضه آنها، منحنی قیمت نزولی نشد؟
پیگری های خبرنگار خودرونامه از فعالان بازار خودرو نشان می دهد بخش قابل توجهی از خودروهای تکمیلی، به جای عرضه در قالب طرح های فروش خودروسازان، سر از مزایده درآورده اند. یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، به خودرونامه گفت: خودروسازان بخش اعظم محصولات تکمیلی خود را در قالب مزایده عرضه کرده اند. وی با بیان اینکه مزایده البته اتفاقی عادی در سیستم فروش خودروسازان محسوب می شود، افزود: با این حال دو اتفاق عجیب رخ داده که نشان می دهد خودروهای عرضه شده در مزایده های جدید، همان محصولات تکمیل شده هستند.
به گفته این منبع آگاه، اولا در مزایده معمولا خودروهای ایراد دار عرضه می شوند، حال آنکه محصولات عرضه شده در مزایده های جدید کاملا سالم هستند؛ ثانیا تعداد خودروهای مزایده ای ناگهان افزایش پیدا کرده است. وی تاکید کرد:در مزایده های اخیر، خودروهایی عرضه شده اند که چندین ماه و حتی یکی، دو سال از توقف تولیدشان می گذرد.
به گفته این منبع آگاه، اگر تمام خودروهای تکمیلی روانه بازار می شدند، منحنی قیمت تا این حد رشد نمی کرد.
اما اظهارات این منبع آگاه در شرایطی است که خودروسازان برای فرار از قیمت گذاری دستوری اقدام به مزایده ای به اصطلاح پنهان کرده اند. در مزایده معمولا قیمتی کمتر از بازار اما بسیار بالاتر از نرخ دستوری (کارخانه ای) لحاظ می شود، بنابراین خودروسازان ترجیح داده اند محصولات تکمیلی را به جای عرضه در سیستم رسمی فروش و با قیمت دولتی، در قالب مزایده و با قیمتی نزدیک به بازار عرضه کنند. نتیجه چنین اقدامی به رشد قیمت در بازار خودرو دامن زده، با این حال به خودروسازان کمک کرده تا نقدینگی بیشتری حاصل کنند.
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست