به گزارش خودرونامه، امروز از لزوم تامین مواد اولیه به عنوان یکی از عوامل اصلی تداوم این مسیر یاد میشود. بر این اساس مقرر شد در مدت سه سال (سالهای ۹۸ تا پایان ۱۴۰۰) در مجموع ۱۰ میلیارد دلار توسعه داخلیسازی و جایگزینی کالاهای ساخت داخل با کالاهای وارداتی انجام شود. طبق همین برنامه، از تیرماه ۹۸ تا اواخر تابستان ۹۹ چهار میز ساخت داخل در صنعت خودروسازی برگزار شد. در مجموع چهار میز ساخت داخل یاد شده، ۱۵۴ قطعه- پروژه با ارزش چهار هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان و کاهش ارزبری سالیانه ۳۴۱ میلیون یورو داخلیسازی شد.
اما برگزاری میز پنجم، منتظر انتخاب وزیر صنعت، معدن و تجارت ماند تا اینکه بالاخره پس از چند ماه انتظار و بهبود شرایط کرونایی کشور، ۲۷ مهرماه امسال میز پنجم داخلیسازی خودروسازی کشور به ارزش ۵۶ میلیون یورو با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم کلید خورد. ارزش قراردادهای امضاء شده این میز بیش از ۲۲ هزار میلیارد ریال است که داخلیسازی این قطعات سالیانه ۵۶ میلیون یورو صرفه جویی را بهدنبال خواهد داشت. این قراردادها بین ۲۳ شرکت توانمند داخلی برای داخلیسازی ۳۳ قطعه- پروژه در خودروهای تولیدی دو خودرو ساز بزرگ داخلی منعقد شد.
در این مورد، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو در گفت: اکنون بین ۷۰ تا ۸۰ درصد خودروهای ایرانی داخلیسازی شده و محصولات جدید ایرانخودرو و سایپا نیز با همین میزان خودکفایی در کل زنجیره تامین، به بازار عرضه میشوند.
مازیاربیگلو افزود: در یکی دو سال گذشته شاهد حرکت خوب صنعتگران در مسیر داخلیسازی خودرو بودیم، اما ادامه این مسیر نیازمند تامین مواد اولیه است. این مقام صنفی اظهار داشت: بهطور مثال در بخش فولاد با مشکلاتی مواجه هستیم، زیرا قطعات فولادی داخلیسازی شده اما در تامین فولاد کمبودهایی وجود دارد. وی تاکید کرد: همچنین در موضوع داخلیسازی، باید قیمتها برای سازندگان مقرون به صرفه باشد اما از آنجاکه در بسیاری موارد قیمتگذاری مواد اولیه از نرخ ارز تبعیت میکند، زحمات داخلیسازان بر باد میرود. بیگلو گفت: در مجموع وضعیت مساعدی را در مقوله سرمایهگذاری در این صنعت شاهد نیستیم، زیرا عمده واحدها با مشکلات تامین مواد اولیه و نقدینگی مواجهاند.
وی بیانداشت: در حالی که شاهد مطرح شدن موضوعات کلی درخصوص صنعت خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم، هنوز اطلاعی از رئوس و جزئیات برنامهها در دست نیست. بیگلو افزود: بهطور مثال وزیر صمت سخن از افزایش تیراژ تولید به میان آورده، در حالی که اگر تداوم شرایط نابسامان کنونی را در خودروسازی و قطعهسازی شاهد باشیم، حتی تولید سه میلیون دستگاه خودرو در افق ۱۴۰۴ نیز دور از دسترس خواهد بود.
منبع:ایرنا
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست