به گزارش خودرونامه، طبق آنچه از دل گزارش ارسالی سه خودروساز بزرگ کشور به بورس، بر می آید، تولید خودروسازان در مرداد و نسبت به تیر، افت 35 درصدی را تجربه کرده است. این روند نزولی نشان می دهد خودروسازان در تامین قطعات موردنیاز خود دچار مشکل شده اند که دلایل مختلفی دارد. تحریم و کمبود نقدینگی اصلی ترین دلایل کند شدن روند تامین قطعات در مرداد به شمار می روند که منجر به افت تولید در این ماه شده اند. از سوی دیگر، بررسی آمار تجمیعی پنج ماه امسال نیز نشان می دهد خودروسازان بالغ بر 120 هزار دستگاه از برنامه مدنظر وزارت صمت عقب هستند. طبق این برنامه، تولید خودرو در کشور طی امسال باید به یک میلیون و 250 هزار دستگاه برسد که سهم خودروسازان وابسته به دولت از آن، یک میلیون و 100 هزار دستگاه است. با این حال ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نزدیک به 27 درصد از برنامه عقب هستند. اگر قرار بر تداوم همین روند باشد، طبعا برنامه مدنظر وزارت صمت برای تولید یک میلیون و 250 هزار دستگاه خودرو در پایان سال محقق نخواهد شد. این در شرایطی است که وزارت صمت دولت سیزدهم تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاهی خودرو را برای سال آینده در نظر گرفته است. همچنین طبق برنامه ریزی صورت گرفته، قرار است تولید در پایان سال 1404 به سه میلیون دستگاه برسد. با این حال با توجه به روند فعلی تولید و با در نظر گرفتن تحریم و مشکلات مالی خودروسازان، امیدی به تحقق این هدف رویایی نیست. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، جهش تولید خودرو اولا نیاز به لغو تحریم دارد و ثانیا کنار رفتن سیاست های دستوری به ویژه در حوزه قیمت را می طلبد، هرچند البته در این صورت نیز تولید سه میلیون دستگاهی در 1404 و حتی یک میلیون و 600 هزار دستگاهی در سال آینده، همچنان رویایی و احتمالا دست نیافتنی است. بنابراین وزارت صمت اگر می خواهد حداقل به هدفگذاری خود نزدیک شود، در کنار اینکه باید منتظر لغو تحریم ها باشد، می بایست فکری نیز به حل تامین نقدینگی موردنیاز خودروسازان که تحت تاثیر قیمت گذاری دستوری آب رفته، کند.
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست