شنبه 4 مرداد 1404-4:12 شمسی /7/26/2025 4:12:11 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25413
  • زمان انتشار:چهارشنبه 3 شهريور 1400-17:17
وعده بزرگ دیگری که وزیر پیشنهادی صمت داد

جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت امروز در حالی برگزار شد که وی وعده داد خودروسازی کشور را در سال 1404 به افتخار ملی تبدیل خواهد کرد. 
نفرت زدایی از خودروسازی

به گزارش خبرنگار خودرونامه، رضا فاطمی امین در دفاع از برنامه های خودرویی اش گفت:برای صنعت خودرو دو برنامه شش ماهه و دو ساله در نظر گرفته ام که با اجرای آنها، خودروسازی ظرف سه تا چهار سال به قله می رسد و به افتخار ملی تبدیل خواهد شد. فاطمی امین در دفاعیات خود باز هم بر تیراژ سه میلیون دستگاهی خودروهای داخلی تاکید کرد و از خصوصی سازی خودروسازان نیز گفت.

وزیر پیشنهادی صمت اما در حالی از تبدیل خودروسازی به افتخار ملی ظرف سه تا چهار سال آینده صحبت به میان آورده که این صنعت با چالش های بزرگی مواجه است و شهروندان نیز به هیچ وجه از عملکرد خودروسازان رضایت ندارند. گزاف نیست اگر بگوییم عملکرد خودروسازان در حوزه های قیمت، کیفیت، خدمات پس از فروش و تحویل محصولات آنقدر ضعیف بوده که خودروسازی به صنعتی منفور نزد شهروندان تبدیل شده است. بسیاری از شهروندان نه تنها به خودروسازی کشور افتخار نمی کنند، بلکه خواهان تعطیلی آن نیز هستند، چون معتقدند این صنعت درست بشو نیست.

از نظر ایرانی ها، کیفیت و و قیمت خودروهای داخلی هیچ تناسبی با یکدیگر ندارد و خودروسازان نیز شرکت هایی گران فروش و بدعهد هستند که از هیچ ظلمی در حق مشتریان دریغ نمی کنند. در کنار اینها، خودروسازی کشور با چالش بزرگ تحریم مواجه است، ضمن آنکه با بحران نقدینگی و همچنین قیمت گذاری دستوری هم دست و پنجه نرم می کند. دور افتادن از تکنولوژی روز دنیا و خطوط تولید و ماشین آلات قدیمی نیز دیگر چالش های بزرگ صنعت خودرو به شمار می روند.

اینها حاصل سال ها مدیریت دولتی و سیاسی کاری در خودروسازی است و عبور از این شرایط اولا نیاز به رفع موانع بزرگی مانند تحریم و سیاست های دستوری در داخل دارد و ثانیا زمان زیادی را می طلبد. به عبارت بهتر، تبدیل خودروسازی از صنعتی منفور به صنعتی محبوب، به هیچ وجه کار راحتی نیست و نیاز به رفع موانع و برنامه ریزی منطبق با واقعیات دارد. این در حالی است که نه فعلا موانع رفع شده اند و نه برنامه هایی که وزیر پیشنهادی صمت ارائه کرده (به خصوص تیراژ سه میلیونی و صادرات یک میلیونی) منطبق با واقعیات خودروسازی کشور است.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین