شنبه 4 مرداد 1404-3:40 شمسی /7/26/2025 3:40:03 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:13828
  • زمان انتشار:چهارشنبه 11 تير 1399-8:10
دانگ فنگ و چانگان نیامدند،برلیانس برگشت

مرور تقویم دو سال گذشته خودروسازی کشور نشان می دهد در این مدت، محصولات چینی میهمان ایران خودرو و سایپا، در رفت و برگشت بوده اند. طبق آخرین آمار منتشره که به فصل بهار امسال مربوط می شود، تولید دانگ فنگ در ایران خودرو و چانگان در سایپا متوقف شده، اما هایما و برلیانس و آریو به خطوط تولید بازگشته اند.
حضور و غیاب چینی ها در مخصوص

به گزارش خودرونامه، نمایندگان چین در ایران خودرو و سایپا این روزها یا غایب اند و یا با تیراژی اندک روزگار می گذرانند و البته که سرنوشت همه آنها برای تداوم میهمانی شان در خودروسازی ایران نامعلوم است. از دانگ فنگ و هایما در ایران خودرو گرفته تا چانگان، آریو و برلیانس در سایپا، همه طی این حدودا دو سال درگیر ماجرای تحریم بوده و یا از "جاده مخصوص" رفته اند و برگشته اند، یا رفته اند و قرار است برگردند. منهای چینی های حاضر در بخش خصوصی صنعت خودرو ایران، در حال حاضر دو خودروساز بزرگ و وابسته به دولت نیز میهمانانی از چین دارند. در این بین، ایران خودرو محصولاتی از هایماموتورز و دانگ فنگ موتورز چین را مونتاژ می کند و سایپا نیز میزبان خودروهایی از چانگان، زوتی و برلیانس است. اگرچه پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای و برجام و در ادامه، برقراری تحریم هایی سخت علیه خودروسازی کشور، گمان می رفت چینی ها بمانند و فعالیت شان را ادامه دهند، با این حال این پیش بینی چندان درست از آب در نیامد. سختی تحریم ها، مقاومت چینی ها را نیز شکست و سبب شد برخی از ایران بروند و برخی دیگر نیز فعالیت های خود را به حداقل برسانند. آسیب اصلی از این اتفاق را بخش خصوصی صنعت خودرو کشور به خود دید، اما ایران خودرو و سایپا نیز از ترکش های آن در امان نماندند.

مرور تقویم دو سال گذشته خودروسازی کشور نشان می دهد در این مدت، محصولات چینی میهمان ایران خودرو و سایپا، در رفت و برگشت بوده اند. طبق آخرین آمار منتشره که به فصل بهار امسال مربوط می شود، تولید دانگ فنگ در ایران خودرو و چانگان در سایپا متوقف شده، اما هایما و برلیانس و آریو به خطوط تولید بازگشته اند. طبق آماری که ایران خودرویی ها به بورس داده اند، این شرکت در سه ماه ابتدایی امسال حتی یک دستگاه دانگ فنگ نیز مونتاژ نکرده است، حال آنکه در بازه زمانی مشابه سال گذشته، بیش از هزار و 700 دستگاه از این محصول به تولید رسیده بود. توقف تولید دانگ فنگ در ایران از سال گذشته کلید خورد و ادامه دار شدن آن می تواند به معنای قطع همکاری طرف چینی حداقل تا زمان لغو تحریم ها باشد. آبی های جاده مخصوص اما کماکان هایما را در سایت خراسان خود حفظ کرده اند، چه آنکه طبق آمارهای سه ماهه، بیش از یک هزار و 40 دستگاه از این محصول مونتاژ شده است. در مقایسه با بهار 98 اما مونتاژ هایما روندی نزولی را به خود می بیند. هایما جزو چینی هایی به شمار می رود که تولید آن طی دو سال گذشته و در جریان تحریم، (با وجود افت زیاد) متوقف نشده است و بنابراین احتمالا همکاری با ایران خودرو ادامه خواهد داشت.

اما داستان چینی های سایپا و پارس خودرو نیز طی حدودا دو سال گذشته پر نوسان بوده است. بنابر آخرین آمارها، چانگان هنوز به خط تولید سایپا بازنگشته، خودرویی که در بهار 98 بیش از دو هزار دستگاه تیراژ داشت. با توجه به غیبت ادامه دار چانگان، این احتمال قوی وجود دارد که خودرو موردنظر نیز مانند دانگ فنگ تا زمان لغو تحریم ها به "جاده مخصوص" برنگردد. این در حالی است که پارس خودرویی ها بیش از یک هزار و 300 دستگاه برلیانس را در سه ماه ابتدایی امسال مونتاژ کرده اند. برلیانس که در جریان تحریم، مدت ها از خطوط تولید پارس خودرو دور ماند، طی سال جاری دوباره میهمان این شرکت شده و گویا قرار است بماند.

در نهایت اما آریو نیز به سایپا بازگشته، منتها با تیراژی بسیار اندک. این خودرو در سایت بن رو (واقع در شهرستان ساوه) مونتاژ می شود و  در سه ماه ابتدایی امسال فقط 13 دستگاه تیراژ داشته که به هر حال از آمار صفر دستگاهی مدت مشابه سال گذشته بهتر است.  


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین