به گزارش خودرونامه، صدرالله بمانا مشاور رئیس سازمان راهداری در این مورد گفت:در حوزه باری 600 هزار کامیون و کشنده، 327هزار کامیونت و 2 میلیون و 209 هزار وانت بار و در مجموع 3 میلیون و 127 هزار دستگاه انواع خودرو برون و درون شهری ناوگان حمل و نقل بار کشور را تشکیل می دهند که 45.6 درصد کامیونها، 25.7درصد کشندهها، 4.8درصد کامیونت ها و 23.4درصد وانت بارها فرسوده هستند.
وی با بیان این که کل فرسودگی ناوگان باری کشور 24.4 درصد است و این مسئله هزینههای زیادی از جمله افزایش 50درصدی مصرف سوخت و کاهش ایمنی وسیله نقلیه را در پی دارد، ادامه داد: میانگین سن کامیونهای کشور 17.8 سال است. وی تصریح کرد: از 321 هزار تاکسی و سواری کرایه درون و برون شهری 49.2 درصد دچار فرسودگی هستند. یمانا یادآور شد: با استفاده از ماده 12 قانون رفع موانع تولید به دنبال نوسازی ناوگان باری و مسافری بودیم، اما فقط با نوسازی ناوگان باری موافقت شد. مشاور رئیس سازمان راهداری ادامه داد:طبق این این ماده قانونی که به بودجه دولت وابسته نیست، نزدیک به پنج هزار دستگاه کامیون نوسازی شد.
بمانا افزود: با توافقی که میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت امضا شد، طرح نوسازی 65 هزار کامیون با اختصاص 2 میلیارد و 762 میلیون دلار برای 5 سال از محل صرفه جویی کلید خورد. وی تاکید کرد: طرح نوسازی به طور کامل متوقف نشده و تمام قراردادها به عنوان تعهد طرح پا بر جا هستند. مشاور رئیس سازمان یادآورد: در طرح نوسازی 65هزار کامیون، متقاضی برای خرید کامیونی با قیمت میانگین 450 تا 500 میلیون تومان، 20 درصد آورده داشت و 80 درصد تسهیلات با سود 9 درصد به وی تعلق میگرفت. بمانا همچنین درباره طرح واردات کامیونهای زیر سه سال ساخت اظهار کرد: طبق چارچوب تعریف شده، کارخانجات، شرکتهای توانمند، تجار بخش حملونقل جادهای (مانند وارد کنندگان لاستیک و لوازم یدکی و قطعات) و مالکان خودروهای فرسوده می توانند اقدام به واردات کامیونهای زیر سه سال ساخت کنند.
منبع:تسنیم
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست