يکشنبه 30 ارديبهشت 1403-2:20 شمسی /5/19/2024 2:20:18 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:8316
  • زمان انتشار:يکشنبه 11 اسفند 1398-7:31
کاهش تقاضا در بازار خودرو

بازار خودرو کشور نیز متاثر از شیوع ویروس کرونا، با کاهش تقاضا و به تبع آن، روند نزولی قیمت مواجه شد. بنابر اخبار رسیده از بازار، نه تنها روند رو به رشد قمیت در بازار خودرو متوقف شده، بلکه منحنی قیمت هم به سمت پایین تغییر مسیر داده است.
کرونا ترمز قیمت خودرو را کشید

چرا قیمت خودرو کاهش یافت؟

بازار خودرو پس از توفانی سهمگین، کمی آرام گرفت و روند رو به رشد قیمت ها در آن متوقف و حتی رو به نزول رفت.

حدودا از یک ماه پیش بود که موج جدید رشد قیمت در بازار خودرو به راه افتاد و در پی آن، رکوردهایی جدید به ثبت رسید، از جمله پراید 65 میلیون تومان و پژوی 107 میلیون تومانی.

روند افزایش قیمت تا همین سه هفته پیش نیز ادامه داشت، اما در مقطعی کوتاه باز هم رشد قیمت میهمان بازار شد. این اتفاق با توجه به رشد تقاضا و همچنین روند صعودی در بازار ارز و سکه، رخ داد. 

عمده دلایلی که برای توفان قیمتی در بازار خودرو مطرح شد، مسائلی مانند رشد تقاضا (تقاضای کاذب به علاوه تقاضای مربوط به خرید شب عید)، هیجان در بازارهای ارز و سکه، تداوم تورم انتظاری و کمبود عرضه بود. البته نمی توان از تاثیر روانی قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF نیز در این ماجرا گذشت.

در این بین، رشد تقاضا علاوه بر بخش کاذب آن، در بین مصرف کنندگان واقعی نیز رخ داده بود و به نوبه خود، سبب بالا رفتن قیمت شد.

از آن سو، با توجه به تورم انتظاری موجود در جامعه، بازار خودرو مدت هاست با تقاضای کاذب روبرو است و خیلی ها "خودرو" را به عنوان ناجی حفظ ارزش پول خود انتخاب کرده و می کنند. این موضوع نیز در توفان قیمتی بازار خودرو بی تاثیر نبود.  

در کنار اینها اما بازار شب عید نیز دلیل دیگری بود برای رشد تقاضا، چه آنکه به رسم هر ساله، امسال نیز تقاضا در بین مصرف کنندگان واقعی افزایش یافت.در کل، تقاضای موجود بالاتر از میزان عرضه بود و از همین رو منحنی قیمت ها به سمت بالا سیر کرد.

بازار خودرو اما از ناحیه رشد نرخ ارز و سکه نیز تحریک شد. طبیعی بود دلار بالای 14 هزار تومانی و سکه شش میلیونی، بازار خودرو را نیز ملتهب کند، که کرد.

با این حال اما ورود میهمان ناخوانده چینی به ایران سبب شد بازار خودرو در سکوتی نسبی فرو رفته و قیمت ها نزولی شود.

به گفته فعالان بازار، با توجه به شیوع کرونا در کشور، خیلی ها ترجیح داده اند فعلا در بازار خودرو حضور نیابند، از همین رو تقاضا کاهش و قیمت ها نزولی شده اند. البته قیمت فعلی خودروها همچنان با نرخ های قبل از آغاز توفان در بازار، فاصله دارند. 

در بین خودروهای داخلی اما قیمت سمند EF7 به 115 میلیون تومان رسیده و مدل معمولی سمند هم کمتر از 103 میلیون تومان قیمتگذاری شده است. پژو 206 نیز در تیپ های دو و پنج به ترتیب 104 میلیون تومان و 124 میلیون تومان قیمت دارد. مدل صندوقدار این خودرو نیز با 125 میلیون تومان قابل خرید است.

فعالان بازار در مورد دنا نیز عنوان می کنند مدل پلاس توربو این محصول 186 میلیون تومان خرید و فروش می شود. 

برای خرید پژو 405 و پارس نیز به ترتیب باید 95 میلیون تومان و 118 میلیون تومان هزینه کرد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین