دوشنبه 17 ارديبهشت 1403-15:19 شمسی /5/6/2024 3:19:14 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:8302
  • زمان انتشار:پنجشنبه 8 اسفند 1398-21:49
اولویت عرضه با سوخت یورو5 است یا خودرو یورو5؟

قرار است از ابتدای سال آینده شماره گذاری خودروها منوط به اخذ استاندارد آلایندگی یورو5 باشد، با این حال با اعلام سازمان ملی استاندارد، عرضه سوخت متناسب با این استاندارد، تازه در مرحله تدوین پیش نویس است. وزارت نفت و خودروسازان مدت هاست بر سر اینکه ابتدا باید خودرو استاندارد عرضه شود یا سوخت، اختلاف نظر دارند و دامنه این اختلاف به ماجرای یورو5 نیز کشیده شده است.
جدال نفت و خودرو

در حالی که قرار است از ابتدای سال آینده خودروها مجهز به استاندارد آلایندگی یورو5 عرضه شوند، گویا عرضه همزمان سوخت مناسب (بنزین یورو5) میسر نیست.

چند سالی می شود که بحث بر سر ارتقای استاندارد آلایندگی بین خودروسازان و وزارت نفت در گرفته و هر یک با متهم کردن دیگری به کم کاری، اجرای وظیفه اش را منوط به اقدام طرف متقابل می داند. این اختلاف نظر پیش تر بر سر استاندارد آلایندگی یورو4 نیز رخ داد. در آن ماجرا، خودروسازان ملزم شدند محصولات خود را به استاندارد آلایندگی یورو4 مجهز کنند تا به واسطه این اقدام، از آلودگی هوا کاسته شود. با این حال خودروسازان اعلام کردند اجرای این استاندارد نیاز به عرضه سراسری سوخت مناسب (یورو4) در کشور دارد. آنها تاکید کردند اگر در خودرو یورو4 از سوخت با استاندارد پایین تر استفاده شود، خودرو آسیب خواهد دید. از همین رو خودروسازان اعلام کردند باید ابتدا وزارت نفت نسبت به عرضه سراسری بنزین یورو4 اقدام کند و پس از آن، خودروها به این استاندارد مجهز شوند. این ماجرا با کلی کش و قوس بالاخره خاتمه پیدا کرد و خودروها به یورو4 مجهز شدند، هرچند خودروسازان هنوز در مورد اینکه سوخت توزیعی یورو4 است یا پایین تر، تردید دارند. اگر ملاک قضاوت را اعلام نظر سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست بدانیم، بنزین فعلی کشور استاندارد آلایندگی یورو4 را پاس می کند.حالا اما پای استاندارد یورو5 در میان بوده و از همین رو وزارت نفت و خودروسازان بازی مرغ و تخم مرغی جدید را مدت هاست آغاز کرده اند.

طبق قانون هوای پاک، شماره گذاری و فروش خودرو با استاندارد آلایندگی زیر یورو5 از ابتدای سال آینده ممنوع است و سازمان محیط زیست به خودروهای فاقد این استاندارد مجوز نخواهد داد. این استاندارد البته باید از ابتدای امسال اجرا می شدف اما خودروسازان توانستند نظر مثبت دولت برای تعویق آن را تا سال 99 جلب کنند. به تازگی نیز مسوولان سازمان ملی استاندارد تاکید کرده اند که مهلت شماره گذاری خودروهای یورو4 تمدید نخواهد شد، بنابراین تولید خودروها با استاندارد یورو5 از ابتدای سال آینده الزامی و قطعی به نظر می رسد.

بنا به گفته معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران، فرصت خودروسازان برای تولید خودروی یورو ۴ تمدید نشده و از سال آینده خودروسازان باید پیش از اقدام به فروش، نسبت به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو ۵ اقدام کنند. وحید مرندی مقدم تاکید کرده که هنگام شماره‌گذاری خودرو در ناجا، باید سازمان ملی استاندارد گواهی پاس شدن استانداردهای ۸۵ گانه و سازمان حفاظت محیط زیست گواهینامه مربوط به دارا بودن مجوز یورو۴ از نظر آلایندگی را صادر کنند و تا این دو گواهی نامه صادر نشود، پلیس خودرو را شماره‌گذاری نمی‌کند. با توجه موضوع سازمان ملی استاندارد و همچنین اعلام سازمان محیط زیست مبنی بر الزام اجرای استاندارد یورو5، به نظر می رسد خودروسازان بابت اجرای آن تحت فشار قرار خواهند گرفت، آن هم در شرایطی که فعلا خبری از بنزین یورو5 نیست. با توجه به اینکه به تازگی تنها پیش نویس سوخت یورو5 تدوین شده، بسیار بعید است از ابتدای سال آینده سوخت لازم توزیع شود. در این شرایط باز هم شاهد جدال خودروسازان و وزارت نفت خواهیم بود و حتی شاید عرضه خودروهای مجهز به استاندارد یورو5 باز هم به تعویق بیفتد. 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین