به گزارش خودرونامه، در چنین شرایطی عرضه دوباره خودرو در بورس کالا و تالار نقرهای آن ازسوی خودروسازان و اهالی بازار سرمایه زمزمه میشود.این درحالی است که تجربه عرضه خودرو در بورس نشان میدهد در مقطع کوتاهی از سال ۱۴۰۱ که پای خودرو به بورس کالا باز شد، نه تنها مصرفکنندگان که تولیدکنندگان نیز از اتفاق سود بردند.
در واقع با این اتفاق خودروسازان که سالها با زیان روبهرو بودند، توانستند با عرضه خودرو در بورس بخش قابلتوجهی از زیان خود را جبران کنند. همچنین عرضه خودرو در بورس کالا موجب شد بساط دلالان و واسطهگران برچیده شود و سود ناشیاز عرضه خودرو در بورس به جیب مصرفکنندگان و تولیدکنندگان برود. اما با توقف عرضه خودرو در بورس بار دیگر، کسب و کار دلالان رونق گرفت و قیمتها روند صعودی به خود گرفتند. این درحالی است که ارزش معاملات خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۱ معادل ۴۱۶ همت بوده است. همچنین مجموع منافع حاصله برای تولیدکنندگان و خریداران نهایی ۲۵۴همت، سود تولیدکنندگان ۱۵۸همت، سود خریداران نهایی ۹۶همت و درآمد مازاد شناساییشده برای دولت از طریق مالیات بر ارزش افزوده ۱۴همت بوده است.
در عین حال، این آمارها نشان میدهد، در سال ۱۴۰۱ معادل ۶۸هزار دستگاه انواع مختلف خودرو در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که از حیث تعداد، این میزان عرضه کمتر از ۷درصد از کل فروش خودروی تولیدی سال ۱۴۰۱ است.
در عین حال، میزان فروش خودرو در این بازه زمانی تنها در دو شرکت سایپا و ایرانخودرو بیشاز ۹۹۰ هزار دستگاه بوده است. با این تفاسیر، با توجه به منافعی که عرضه خودرو برای تولیدکنندگان و خریداران نهایی در برداشته، باز شدن دوباره پای خودرو به بورس، ضمن کوتاه کردن مسیر و شفاف شدن معاملات، قیمتها را نیز منطقی کرده و به نوعی جلوی افزایش قیمت را خواهد گرفت.
با این وجود، باید دید آیا با توجه به تجربه موفق عرضه خودرو در بورس، صفهای سهساله متقاضیان برای دریافت خودرو با قیمت منطقی کوتاه میشود و بار دیگر راه ورود خودرو به بورس باز میشود یا مصرفکنندگان همچنان باید خودرو را با قیمتی بالاتر از نرخ واقعی خریداری کنند و تولیدکنندگان بار زیان ناشیاز تصمیمات نادرست را به دوش بکشند.
منبع: دنیای خودرو
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست