يکشنبه 13 آبان 1403-13:21 شمسی /11/3/2024 1:21:35 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:67323
  • زمان انتشار:چهارشنبه 25 مهر 1403-14:26
خودرونامه احتمال عزل و نصب های مدیریتی در جاده مخصوص را بررسی کرد

در حالی که در ایران معمولا با تغییر دولت یا حتی وزیر صنعت، معدن و تجارت (در گذشته، وزارت صنایع و معادن) مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور نیز عوض می شوند، ظاهرا "فعلا" قرار بر تغییرات مدیریتی در این دو شرکت نیست.
تغییر مدیران عامل خودروسازی، شاید وقتی دیگر

به گزارش خبرنگار خودرونامه، کمتر از دو ماه از سکانداری محمد اتابک در وزارت صمت دولت چهاردهم می گذرد و وی نشان داده چندان اهل سخنرانی و مصاحبه به خصوص در مورد خودروسازی نیست.

پس از انتخاب اتابک به عنوان وزیر صمت، زمزمه هایی مبنی بر تغییر قریب الوقوع مدیران عامل ایران خودرو و سایپا به گوش رسید. با این حال، شنیده می شود وزارت صمت فعلا قصد تغییر مدیران عامل این دو شرکت را ندارد.

این موضوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

نخست اینکه شاید اتابک در مجموع و با در نظر گرفتن شرایط کلی صنعت خودرو کشور، از عملکرد مدیران عامل فعلی دو خودروساز بزرگ رضایت داشته و به این نتیجه رسیده باشد که تغییر و تحولات مدیریتی چیزی به خودروسازی اضافه نخواهد کرد. البته این گزینه چندان محتمل نیست، چون خودروسازی ایران محله رفت و آمد سیاسی هاست و نمی توان حالا که دولتی متفاوت از دولت سیزدهم روی کار آمده، نقش سیاست و سیاسی ها را در عزل و نصب مدیران خودروسازی، کلا کنار گذاشت. بنابراین با توجه به اینکه لابی افراد مختلف برای فرستادن گزینه مطلوب شان به "جاده مخصوص" زمان می برد، شاید به این زودی ها عزل و نصبی در راس هرم مدیریتی دو خودروساز بزرگ رخ ندهد.

به همین دلیل گفته می شود تغییر مدیران عامل ایران خودرو و سایپا "فعلا"‌ (نه قطعا و تا پایان دولت)، در دستور کار نیست.

دلیل دیگری که برای ثبات مدیریتی (باز هم فعلا) در خودروسازی کشور مطرح می شود، این است که دولت هنوز به گزینه هایی مطلوب برای جایگزینی نرسیده است. به عبارت بهتر، ممکن است  عدم تغییر مدیران عامل خودروسازی "به این زودی ها"، تا وقتی گزینه های مطلوب جایگزینی مشخص شوند، طول بکشد.

در نهایت اما سناریوی دیگری نیز بابت عدم تغییر زودهنگام مدیران عامل ایران خودرو و سایپا در دولت چهاردهم، مطرح می شود و آن، تصمیم دولت به خروج از خودروسازی است. در واقع این گزینه مطرح است که شاید دولت بخواهد باقیمانده سهام خود در ایران خودرو و سایپا را در اسرع وقت واگذار کند. در این صورت، دیگر تغییر مدیران عامل این دو خودروساز منطقی نیست و هیات مدیره جدید خودروسازان (پس از خصوصی سازی)‌ در مورد مدیران عامل تصمیم خواهد گرفت.

به هر حال، به نظر می رسد با توجه به اینکه روح دولت در خودروسازی کشور جاری است و این صنعت با سیاست های دستوری اداره می شود، اساسا خیلی تفاوتی نمی کند چه کسی روی صندلی مدیرعاملی ایران خودرو و سایپا بنشید، چون همه بله قربان گوی دولت بوده اند و هستند و (اگر دولت از خودروسازی نرود)، خواهند بود.

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین