به گزارش خبرنگار خودرونامه، از اواخر فروردین سال گذشته تا به امروز، قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی فریز شده است. البته در این مدت، خودروسازان توانستند با استفاده از حربه "خودروهای ارتقا یافته و مجهز شده به استانداردهای جدید" به نوعی اصلاح قیمت انجام دهند. با این حال، اصلاح قیمت طبق روال سنتی و به نحوی که تمام خودروهای سواری ایران خودرو و سایپا را در بر بگیرد، در حدود 17 ماه گذشته انجام نشده است.
این در حالی است که از زمستان سال گذشته، شورای رقابت مسوولیت مستقیم قیمت گذاری خودروهای داخلی را به وزارت صمت سپرده است. گمان می رفت با این تفویض اختیار، اصلاح قیمت خودروها به صورت مستمر انجام شود، اما وزارت صمت دست به تغییر قیمت ها نزده است.
گفته می شود سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از هفته ها قبل لیست قیمت جدید خودروها را بر اساس هزینه های تولید تهیه کرده و حتی شورای رقابت نیز نظر مثبتی روی آن دارد. با این حال، لیست موردنظر در مرحله ابلاغ گیر کرده است. یک منبع آگاه که نخواست نامی از وی برده شود، به خبرنگار خودرونامه می گوید: قیمت جدید خودروهای داخلی مشخص شده، اما به دلیل مخالفت کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، وزارت صمت آن را ابلاغ نمی کند.
به هر حال وزیر صمت با تازگی از نمایندگان مجلس رای اعتماد گرفته و با توجه به حساسیت آنها روی افزایش قیمت کارخانه ای خودرو، فعلا صلاح نمی داند لیست جدید قیمت ها را ابلاغ کند تا از تیغ استیضاح مجلسی ها در امان بماند.
این در شرایطی است که خودروسازان به دلیل کمبود نقدینگی، وضع مناسبی در تولید ندارند و منتظرند تا با اصلاح قیمت محصولات شان، نقدینگی بالا برود و آنگاه بتوانند تیراژ را رشد دهند.